Dansk Lives Efterårsseminar: Datadisko med Moshpit-Michael

16. maj 2024
Dansk Lives Efterårsseminar: Datadisko med Moshpit-Michael

Foto: Dennis Nederby

Til Katrine Haugaards oplæg kan du blive klogere på, hvordan hun og kollegerne på Fermaten arbejder med data ift. publikumsudvikling.

Læs mere om Dansk Lives Efterårsseminar og tilmeld dig her

Katrine Haugaard er kommunikationsansvarlig på Fermaten i Herning, som arbejder med datadreven publikumsudvikling.

Til Dansk Lives Efterårsseminar deler hun sine erfaringer fra arbejdet i oplægget ”Datadisko og segmenteringssafari”. Som optakt løfter hun her lidt af sløret for, hvad man som deltager kan forvente sig.

Hvorfor er data vigtigt ift. publikumsudvikling?

– Hvis man vil tiltrække nye publikumsgrupper, fastholde eksisterende og arbejde for mere diversitet blandt publikum, så er man simpelthen nødt til at erstatte den klassiske mavefornemmelse med et dybdeborende datagrundlag.

– Det er helt essentielt, at vi træffer beslutninger på baggrund af data, hvis vi som kulturinstitutioner vil have succes med publikumsudvikling. Og så er det for mig at se langt nemmere at knække koden til publikumsudvikling, når man har en fast procedure til dataindsamling og -bearbejdning.

Hvad er udgangspunktet for dit oplæg til Efterårsseminaret?

– Jeg kommer til at fortælle, hvordan vi på Fermaten arbejder benhårdt med data og segmentering. Jeg kommer til at fortælle om vores fremgangsmåde og vores erfaringer. Og så skal vi snakke om, hvorfor det kan være så hamrende svært at få overblik og komme i gang med arbejdet – og ikke mindst hvordan man helt konkret kickstarter en fokuseret arbejdsgang med data og segmentering, når man kommer hjem.

Kan du fortælle lidt om de segmenter, I arbejder med?

– Jeg har arbejdet ret intenst med segmenteringsmodellen ’Sådan Oplever Danskerne’, men jeg har altid tænkt, at det var en ret umulig opgave at proppe vores publikum ned i de begrænsede kasser. Derfor udviklede jeg mine egne subsegmenter, som er skræddersyet Fermaten.

– Det gjorde jeg på baggrund af observationer, og hypoteserne er lige nu i gang med at blive testet ved hjælp af blandt andet spørgeskemaer, som har til formål at segmentere vores gæster. Og jeg er faktisk ret sikker på, at nogle af vores segmenter kan bruges andre steder – for Moshpit-Michael, Genre-guruen og Den Specifikke Superfan bor altså ikke kun i Herning.

Hvad håber du, at deltagerne tager med sig videre fra dit oplæg?

– Jeg håber, at man går fra oplægget med blod på tanden og en fornyet energi omkring arbejdet med data og segmentering, hvor man tænker, at arbejdet med data og segmentering er noget, man VIL i stedet for noget, man SKAL. Når først man dykker ned i det, så er det altså en vanvittig fed ting at være god til som kulturinstitution.

Dansk Lives Årsmøde præsenteres i samarbejde med Ticketmaster og Koda.

Læs også

Se mere ikon