NorthSide har reduceret CO2-udledningen med 32 % ved at droppe kød

4. april 2024
NorthSide har reduceret CO2-udledningen med 32 % ved at droppe kød

Foto: Nicolai Hildebrand

TEMA. Siden 2022 har NorthSide været helt kødfri. Læs her om, hvilke udfordringer de har mødt, deres vigtigste resultater og hvilke gode råd, de vil give andre koncertarrangører, der overvejer at gøre det samme.

Danske koncertsteder og festivaler bliver i stigende grad målt på, hvor bæredygtige de er. Derfor sætter vi i en artikelserie fokus på medlemmer af Dansk Live, der arbejder med at finde bæredygtige løsninger, der forhåbentlig kan inspirere andre i live- og musikbranchen.

Siden NorthSide for første gang løb af stablen i 2010, har det ifølge den aarhusianske festival hjemmeside været deres mål at være den grønneste af de store festivaler. Et af de mest markante tiltag har været at gøre maden på NorthSide først 100 % økologisk (i 2017) og siden 2022 plantebaseret.

Her fortæller Peter Skoven, chef for F&B / Atmosphere på NorthSide, om, hvilke erfaringer festivalen har gjort sig med at arbejde for at blive en kødfri festival.

Hvad har været de største udfordringer?

– Når man laver så stort et tiltag som dette, medfølger en række ubekendte. Det handler om alt fra information, både internt og eksternt, til at identificere konsekvenser og afledte effekter. Opgaverne omkring nye stadepladsholdere, publikum-flows samt købsmønstre er nogle af de større opgaver, ej at forglemme den blandende modtagelse hos medierne. En beslutning i den her liga giver anledning til, at det meste er oppe at vende, hvorfor det er svært at fremhæve enkelte områder som de sværeste.

Hvad er de vigtigste konkrete resultater, I har opnået ved at være 100 % kødfri?

– En reduktion på 32% af vores samlede C02-udledning, hvis vi kigger på hardcore fakta. Dertil fik vi sat fokus og en vigtig debat i gang omkring den bevægelse, der er i gang i samfundet, hvor vi ser mod en grønnere fremtid.

Hvad er jeres gode råd til andre festivaler, der overvejer at blive kødfrie?

– Beslut jer for at gøre det og så gør det! Det skal gøres til en prioritet i organisationen for at lykkes, og det kræver, at alle er med på rejsen. Udvælg de gode eksterne samarbejdspartnere og få dannet en ring af opbakning, således at hele værdikæden kan bidrage til transformationen.

Læs mere om NorthSides arbejde med bæredygtighed her

Læs flere artikler om bæredygtighed i livebranchen