Google suspenderer Viagogo som annoncør
18. juli 2019
Den uofficielle billetudbyder, Viagogo, kan ikke længere annoncere på Googles platform. Det annoncerer Google, der har suspenderet Viagogo som annoncør.
Den uofficielle billettjeneste, Viagogo, har i en række tilfælde solgt falske billetter og billetter til overpris til koncertgængere. Nu har Google taget et stort skridt i kampen mod billethajer og suspenderet Viagogo fra at annoncere på Googles platform.
Googles beslutning, der allerede nu er trådt i kraft, kommer efter pres fra musikorganisationer og politikere og har potentiale til at ramme Viagogo hårdt. Esben Marcher, Sekretariatschef for Dansk Live siger om tiltaget fra Google:
”Platforme som Viagogo lever i høj grad af at kunne ramme intetanende forbrugere igennem annoncering på Google. Ofte er det publikum, der sjældent køber billetter, der bliver ramt, netop fordi disse søger på Google, for at finde ud af hvor billetterne kan købes. For medlemmerne i Dansk Live er det centralt, at det for publikum er trygt at købe billet til musikoplevelser. Derfor hilser vi Googles initiativ velkomment og håber på, at initiativet følges til dørs, så det ikke bliver muligt for andre aktører at gentage metoden”, siger han.
For medlemmerne i Dansk Live er det centralt, at det for publikum er trygt at købe billet til musikoplevelser.
– Esben Marcher, Sekretariatschef i Dansk Live
#Billetblind sætter fokus på billetsnyd
Googles tiltag imødekommer også kampagnen, #Billetblind, som Dansk Live har søsat i samarbejde med Kulturministeriet, Forbrugerrådet og en række koncertarrangører. Uofficielle billetudbydere og billetbørser udnytter ofte udsolgte arrangementer som koncerter og festivaler, hvor de med stressende nedtællinger og andre udspekulerede tricks forvirrer billetkøberne til at købe en ugyldig billet eller en billet til overpris. Ved at forhindre uofficielle billetudbydere som Viagogo i at annoncere, er håbet, at færre billetkøbere vil ende på sider som Viagogo, når søger billetter til et arrangement.