Dansk Lives Efterårsseminar: AI kan aflaste medarbejderne og give hurtige svar til gæsterne

18. juni 2024
Dansk Lives Efterårsseminar: AI kan aflaste medarbejderne og give hurtige svar til gæsterne

Foto: Meike Redder

Thomas Telving gør dig klogere på, hvordan du som koncertarrangør konkret kan bruge kunstig intelligens i dit arbejde.

Læs mere om Dansk Lives Efterårsseminar og tilmeld dig her

Kunstig intelligens giver spændende nye muligheder for arrangører af koncerter og festivaler. Det dykker techanalytiker, filosof og forfatter, Thomas Telving, ned i sit oplæg på Dansk Lives Efterårsseminar.

I den anledning har vi snakket med ham om de positive og negative perspektiver, som brugen af kunstig intelligens åbner op for.

Hvilke positive perspektiver ser du i kunstig intelligens ift. at arbejde på en festival eller et spillested?

– Hvis man griber det rigtigt an, er der masser af hjælp at hente fra AI. I dag er det ret nemt at bygge en chatbot, der kan svare på almindelige henvendelser fra gæster og potentielle gæster via hjemmeside. Fx om billetter, programmet, parkering og andet praktisk. Det aflaster både medarbejderne og giver hurtige svar til gæsterne.

– Teknologien er også meget velegnet til oplæring og træningssituationer. Hvis der er et løbende flow af nye frivillige, kan man både bruge ChatGPT til at lave gode manualer og til at lave deciderede træningssessions fx i form af quizzer, dialogforløb eller andre ting.

– Generativ AI, som teknologien hedder, er også rigtig god til at skabe overblik over data, som ellers kan virke forvirrende og svære at få noget praktisk ud af. Hvis man fx har 200 publikumsevalueringer med fritekstsvar, kan man få ChatGPT til at strukturere dem og efterfølgende komme med handlingsanvisninger til at udbedre negative oplevelser og få flere af de gode.

Og omvendt: hvilke udfordringer kan du se?

– Mange! Det er fx vigtigt for alle – også festivaler og spillesteder – at bevare en menneskelig kontakt til kunderne. Hvis man automatiserer dialoger ved hjælp af en chatbot på hjemmesiden, går der nogle “kontaktpunkter” tabt. Så man må overveje, om det, der forsvinder, havde en reel værdi. Ville den telefondialog med kunderne, man ellers havde haft, have styrket tilknytningen? Eller er folk ligeglade, hvis bare de får svar på deres spørgsmål?

– Man skal heller ikke være blind for, at der trods alt er grænser for, hvad chatbots kan hjælpe med. Det kan være meget frustrerende som kunde at blive mødt af en chatbot, der ikke leverer de svar, man har brug for. Så man skal være særdeles vågen i forhold til hvilke tab af service, der potentielt ligger og lurer.

– Hertil kommer alle “the usual suspects”, når man taler etik og kunstig intelligens: er der bias i træningsdata for de modeller, man bruger, om sikkerheden er i orden, om der er styr på fejlrisikoen i svarene, privathed for de data, man kommer ind i modellerne osv.

Hvad kan deltagerne forvente at tage med sig fra dit oplæg på Efterårsseminaret?

– Jeg kommer til at give en introduktion til teknologien generelt, så alle kan være med. Derefter vil det være meget praktisk orienteret med masser af konkrete idéer og forslag til, hvad AI kan bruges til i jeres branche. Både inden for kommunikation, marketing, kundeservice, analyse, ledelse og andre ting. Så målet er, at alle får noget med, der kan gøre dele af deres hverdag nemmere og kan løfte dem på områder, de måske synes er enten svære eller kedelige.

Dansk Lives Årsmøde præsenteres i samarbejde med Ticketmaster og Koda.