2017 bliver et suverænt koncertår! Ny publikumsundersøgelse

Mø_RF16_KatrineJakobi

 

Pressemeddelelse den 31. januar 2017: Ny publikumsundersøgelse, Dansk Erhverv og Dansk Live.

2017 tegner til at blive et stærkt koncertår i Danmark. Københavns nye kæmpe arena, Royal Arena, åbner i disse dage med hele fire udsolgte Metallica-koncerter, og i hele landet kan festivaler som Smukfest og Musik i Lejet allerede melde udsolgt af partout billetter til sommerens oplevelser. Danskerne er vilde med at gå til koncerter. Det underbygger en ny publikumsundersøgelse, som Dansk Live sammen med Dansk Erhverv står bag.

Danskerne er vilde med koncerter
41 pct. af danskerne har været til en livekoncert indenfor de sidste tolv måneder. Samtidig er danskerne overordentligt godt tilfredse med koncertoplevelsen. Undersøgelsen viser, at 97 pct. af koncertgæsterne var meget eller overvejende tilfredse med den oplevelse, de fik, sidste gang de var til koncert på et spillested eller en festival.

tilfredshed

Potentiale for endnu mere publikum
Det er andet år, at Norstat undersøger danskernes koncertvaner på vegne af Dansk Erhverv og Dansk Live, og med udsigt til et brag af et koncertår håber organisationerne, at endnu flere danskere vil gå ud og høre den fantastiske musik, som danske spillesteder og festivaler tilbyder.

“Vi er glade for, at så stor en andel af danskerne brænder for at se musikken live og især, at danskerne er så tilfredse med den oplevelse, de får. Men der er plads til mange flere gæster, lige som det er på tide, at kommuner og erhvervsliv får øjnene op for livemusikken som et værdifuldt aktiv, der kan give byen liv og identitet,” siger Jakob Brixvold, sekretariatschef i Dansk Live.

Musikken som katalysator for vækst
Samlet omsatte livemusikken i 2015 for 3,9 mia. kr. og er således den største sektor i musikbranchen. Og det er ikke kun billetter, som publikum bruger penge på. Undersøgelsen viser, at 77 pct. af koncertgængerne brugte penge på f.eks. mad, drikke, transport og overnatning i forbindelse med deres sidste koncertbesøg. I gennemsnit brugte koncertgængerne ca. 650 kr.

forbrug

Her viser undersøgelsen, at de fleste (85 pct.) køber drikkevarer i forbindelse med koncerten, mens over halvdelen (52 pct.) har besøgt en restaurant før eller efter koncerten. Blandt koncertgængerne angiver 30 pct., at de købte noget før eller efter koncerten, som de ellers ikke ville have købt.

”Tallene viser, at livescenen er et betydeligt erhvervsområde, som i høj grad bidrager med merværdi for det omkringliggende samfund. Livescenen har et stort potentiale til at skrive sig ind i oplevelsesøkonomien på lige fod med fx gastronomi og museerne, som har oplevet stor publikumsfremgang de senere år,” siger Anne Fuglsang-Damgaard Sina, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Tænk musikken ind i byplanlægningen

Det er især i de mellemstore byer og helt store byer, hvor koncerttilstrømningen er stor. Blandt koncertgængerne rejser hver femte gerne efter en mindre koncert, og hver tredje rejser efter en større. Det er dog fortsat et hit at opleve livemusikken lokalt. Således har 47 pct. været til en mindre koncert i lokalområdet, mens 42 pct. har oplevet en større koncert lokalt. 4 pct. rejser gerne udenlands for at opleve koncerter.

”Livemusikken er meget betydningsfuld lokalt. I byer som Roskilde og Odense ser man, hvordan liveevents og store koncertbegivenheder spiller en central rolle i kommunens udviklingsplaner. Andre steder som f.eks. i Horsens er det med livemusikken lykkedes at ændre image fra fængselsby til koncertby. Det bør andre kommuner lade sig inspirere af,” siger Jakob Brixvold.

I Dansk Erhverv ser man også positivt på at forbedre vilkårene for livemusik.

”Det er samlet set en god forretning at investere her, idet investeringer skaber omsætning i lokalområdet, og dermed vækst og arbejdspladser. Der er et kæmpe potentiale, men det kræver selvfølgelig en bred indsats at få det forløst. Vi skal ikke hvile på laurbærrene, fordi det går godt for dansk livemusik, men derimod gennem en fælles indsats sikre, at vi får løftet området til gavn for alle. Man kan også sige, at når live-markedet bliver større, så kommer der også flere og større koncerter her i Danmark. Vi har på ingen måder nået toppen,” siger Anne Fuglsang-Damgaard Sina.

Om undersøgelsen

Spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført ultimo september 2016 af Norstat for Dansk Erhverv og Dansk Live. Undersøgelsen er baseret på 1.007 webbaserede interviews med et repræsentativt udsnit af befolkningen over 18 år. Der er eftervægtet på køn, uddannelse, alder og region. Fokus i undersøgelsen har været koncerter med rytmisk musik, dvs. rock, pop eller populærmusik, men ikke klassisk musik.

Find hele undersøgelsen HER.


Comment on this post

Nyhedsbrev



Tidligere Nyheder