Festivaler og koncerter samler et stort publikum og er et område med stor bevågenhed. Derfor er vores handlinger vigtige. Så selvom vores grønne tiltag kan synes små i det store billede, er de vigtige. De kommunikerer den grønne dagsorden til rigtig mange mennesker.

Denne guide er til dig, der ønsker at arbejde med miljømæssig bæredygtighed, som festival, spillested eller koncertarrangør. Vi bryder bæredygtighedsarbejdet ned til konkrete handlinger på udvalgte områder. Hvert område indeholder en liste af ideer og tricks, som I kan prøve af hos jer selv. Du kan også hente hele guiden i PDF-format nederst.
    Affald er et helt oplagt område at starte med. Festivaler og spillesteder har både gode muligheder for at øge sortering og genanvendelse, og gæsterne er klar!
    På området for mad og drikke giver det mest mening at arbejde med sundhed og miljømæssig bæredygtighed i forhold til økologi, lokalt producerede produkter, vegetariske retter og ikke mindst at reducere madspild generelt.
    Festivaler med scener, boder og barer bruger naturligvis en pæn slat strøm. En nem måde at tænke bæredygtig energi er at købe grøn strøm fra vedvarende energikilder, forudsat, at festivalen er tilsluttet elnettet.
    Med en aktiv vandpolitik kan din festival spare på vandforbruget.
    Transport kan opdeles i intern og ekstern. Intern transport kan nogle steder klares helt uden diesel-gatorer og -ladvogne, men med små elvarevogne i stedet.
    Få styr på de varer, der bliver solgt på jeres event. Både dem I sælger selv, og dem boderne sælger.
    Campingområderne er en af de store udfordringer i forhold til affald, efterladte telte, luftmadrasser osv. Det er ikke et nemt område at arbejde med, men netop derfor er der god grund til at se på, hvordan man kan lave tiltag, der har en effekt.
    Arbejdet mod at blive mere bæredygtig som festival kan med fordel kommunikeres og bruges markedsføringsmæssigt. Flere og flere forventer det og ser det som et plus. Derudover står muligheden for nye partnerskaber endnu stærkere.
    Partnerskaber kan være med til at få udviklingen til at rykke. Søg partnerskaber, både med leverandørvirksomheder og andre events, hvor I går sammen i partnerskaber og skaber udvikling sammen med erhvervslivet.