Til paneldebat om den unge målgruppe

Ukendt Kunstner på STARS, foto: Mads Ogstrup

Ukendt Kunstner på STARS, foto: Mads Ogstrup

Amanda Malmros, Live DMA

Ved dette års Primavera Sound Festival i Barcelona var Live DMA for andet år i træk medarrangører af International Congress of Concert Venues. Kongressen, som bestod af mere end 13 forskellige paneldebatter og workshops og var arrangeret i samarbejde med PrimaveraPro og medlemsorganisationerne ASSAC (Association of concert venues in Catalonia) og ACCES (Spanish association of live music venues). Kongressen havde til formål at sætte fokus på nogle af de problemstillinger som Live DMAs medlemmer er berørte af – herunder blev det blandt andet debatteret, hvordan spillesteder Europa over fortsat kan tiltrække og engagere et ungt publikum i en tid præget af musikdigitalisering og festivalboom.

National- og kulturel diversitet medfører naturligvis forskelligartede problemstillinger i forhold til at nå ud til den unge målgruppe, men føromtalte paneldebat på Primavera gjorde det klart, at ens for alle lande er, at der er mangel på konkrete data om publikumsalder. Det betyder, at det er svære for spillestederne at målrette deres kommunikation og nå ud til alle målgrupperne blandt publikum.

Det københavnske spillested Jazzhouse har på ganske få år formået at få et godt tag i den unge målgruppe, og med en aktiv Twitter- og Facebookprofil holder de interesserede opdateret om alt fra nye bookings til musikanbefalinger. Men ifølge Bjarke Svendsen som er daglig leder af Jazzhouse, er det primært en omlægning af programmet og samarbejdet med blandt andre CPH:DOX, Distortion og PIX der har været med til at få de unge ind i huset; ”Det handler om at bygge tillid til Jazzhouse og fortælle historien til et nyt publikum”. For Bjarke Svendsen er et ældre publikum lige så godt som et yngre publikum, men man ønsker på Jazzhouse også at gøre jazz tilgængeligt for de unge samt at etablere et fremtidigt jazzpublikum.

Frankrig og Norge mobiliserer et ungt publikum med nye musikformater

Under paneldebatten på Primavera blev det debatteret, hvordan man helt konkret kan få nye unge ind på spillestederne. For at imødekomme dette har den Franske Live DMA medlemsorganisation, Collectif Culture Bar Bars, arrangeret en ’Club festival’, som bliver afholdt i flere franske byer hvert år i november. Club festivalen inkluderer over 400 clubs rundt omkring i Frankrig, og på denne måde håber man på at kunne rekruttere de deltagende som nye publikummer.

I Norge ser man at de unge gerne går til koncerter, men det er en udfordring at få engageret de unge i alle aspekter af musikken. Den regionale musikorganisation Brak i Bergen hjælper derfor unge, der har en interesse i at organiserer koncerter for andre unge, og på denne måde forsøger man i Bergen at skabe grundlaget for den næste musikgeneration og at gøre spillestederne mere interaktive.

At skabe bånd mellem publikum og spillested

Både Dansk Lives medlemmer og andre organisationer og spillesteder i Danmark gør også en stor indsats for at engagere det unge publikum. Tiltag som Søndagsvenner og Pumpehusets Byhave tiltrækker unge, og flere bliver mere end blot gæster. Søndagsvenner har især fokus på interaktivitet mellem publikum og kunstnere og lægger vægt på, at publikum i højere grad er deltagere frem for iagttagere.
Generelt er deltagelsen høj, når man kigger på frivilligkulturen på de danske spillesteder, og det lader til, at mange unge gerne vil skabe erfaringer og musik i sammenspil med spillestederne.


Comment on this post

Nyhedsbrev



Tidligere Nyheder