Ny rapport viser fremgang i digitalt salg af musik

Musikselskaber2011-web

IFPI – musikselskabernes brancheorganisation – har netop udgivet deres årsrapport, hvor de gør status over udviklingen i den danske musikbranche og indenfor musiksalg og -forbrug.

Af rapporten fremgår det at det digitale salg af musik er i vækst, en stigning på 18 % fra 2010 til 2011. Det digitale salg står for knap 40% af markedets samlede omsætning.

Trods det digitale opsving, er den samlede omsætning stadigvæk nedadgående. Kurven synes dog at vise tegn på en lille opbremsning, og i 2011 lå faldet således på 10 procent i forhold til et fald på 13 procent i 2010.

Den digitale vækst er både at finde indenfor digitalt download samt en ret så stor vækst i streaming- og abonnementstjenesterne. Rapporten viser desuden tydelige tegn på, at streaming ikke kannibaliserer download-markedet, men fungerer som plus i forbruget.

Af rapporten fremgår det også, at det går fremad for dansk musik. Således udgør dansk musik hele 56,9% af det samlede salg: 16 ud af 20 bedst sælgende albums er danske, 5 ud 10 bedst sælgende tracks/downloads er danske, 6 ud af 10 mest streamede sange er danske, og dansk musik har ”kun” tabt 1 mio. i omsætning sammenlignet med det internationale repertoire, der har tabt 46 mio.

Du kan læse hele rapporten her.


Comment on this post

Nyhedsbrev



Tidligere Nyheder