Livemusik i vækst

IMG_0261

Den 20. januar kunne SmukFest melde udsolgt på alle partout-billetter, før programmet var blevet offentliggjort. Det ligger fint i forlængelse af ugens nyhed om, at den danske livemusik er i vækst, og at danskerne er begejstrede for at gå til koncert. En ny analyse af danskernes koncertvaner, udarbejdet af Norstat for Dansk Erhverv i samarbejde med Dansk Live, viser interessante tal fra livescenen.

I analysen fremgår det, at 41 procent af befolkningen inden for det sidste år har været til livekoncert. Hos det yngre publikum er tallet midlertidigt endnu højere. Her har op mod halvdelen været til en eller flere koncerter det sidste år.

Bud på den store interesse for livemusik kan være: en stærk dansk tradition for at gå til koncerter og festivaler, gode forhold på landets spillesteder og festivaler i forhold til rum, lys og lyd samt naturligvis, et stærkt og mangfoldigt musikprogram.

Danmark skal brandes som koncertnation
Der er et momentum og fokus på dansk musik lige nu, og det bør udnyttes til at trække flere turister til de danske koncerter. Det mener Dansk Erhverv og opfordrer branchen til at blive endnu bedre til at stile mod et internationalt publikum. I Berlingske Business kan man læse følgende: ”Danmark skal kendes som en koncertnation”.
Det budskab deler Dansk Live, men påpeger samtidig, at spillesteder og festivaler er gode til at sætte de rette rammer for fantastiske musikoplevelser.

Tema om livemusik kunne blandt andet findes i P4, Berlingske Business, TV2 Fyn, MetroXpress, Musikeren m.fl.

Læs analysen fra Dansk Erhverv.


Comment on this post

Nyhedsbrev



Tidligere Nyheder