Learnings fra Dansk Lives efterårsseminar 2016

dsc_0024-1

Dansk Live afviklede denne weekend sit årlige efterårsseminar, i Odense, med ca 130 deltagere fra festivaler og spillesteder i Danmark. Programmet bød på indblik og debat om strategi og kulturpolitik – om streaming, big data, robotteknologi og sociale medier.

Det unikke event

Seminaret blev sparket i gang med et energisk og inspirerende oplæg fra Odense&Co’s udviklingschef, Ronnie Hansen. Han berettede om det strategiske arbejde med, at gøre Odense til Danmarks førende eventby.

Måling og analyse er afgørende faktorer i Odense&Cos taktik med at planlægge og invitere store begivenheder til byen. Langsigtede aftaler og unikke events har skabt målbare resultater for byen, kunne Ronnie Hansen berette.


Tre keypoints fra oplægget var:

  • Analyse af markedet forud for planlægning af events
  • Investering i unikke events, gentag ikke andres succes’er
  • Borgerstolthed er tæt forbundet med koncerter/festivaler i en given by.


    Odense har desuden haft stor succes med et andet omfattende initiativ, Odense Robotics, som tiltrækker international opmærksomhed og arbejdskraft. Odense er Danmarks førende by indenfor robotteknologi, hvilket tilskrives den strategiske indsats som kommunen og øvrige aktører har lagt i at udvikle et unikt økosystem af virksomheder, uddannelsesinstitutioner og forskning indenfor teknologi og robotter. Mikkel Christoffersen, forretningschef hos Udvikling Fyn fortalte om processen med at nurse og udvikle talent gennem et fast forløb, hvor små virksomheder finpudser deres idé og pitcher for potentielle forretningssamarbejdspartnere. En process man måske kunne lære af i musikbranchen og hos livearrangører?
  •  

    Keynote, Chris Cooke, speedtalkede sig igennem de senere års udvikling i pladeindustrien, fra nedgående salg af fysiske eksemplarer til donwload og streamingens opblomstring. Han kunne blandt andet oplyse, at Danmark er et af de førende lande indenfor streaming. Med internettet har musikere fået en historisk unik adgang til deres fans, som ikke var mulig tidligere. Hvordan tilgår man så disse nye muligheder for fans.
    Læs mere om Chris Cooke her.

    Nye spillere i festivallandskabet

    Posten i Odense dannede rammer for dette års efterårsseminar og her blev lørdagen indledt med endnu et lokalt islæt i form af greve Michael Ahlefeldt, fra Egeskov Slot, som sammen med Livenation står bag den nye Heartland Festival. Et inspirerende oplæg, om hvad der er gået forud for at arrangere en ny festival, med en anderledes profil. Der blev ikke lagt skjul på, hvem målgruppen for festivalen er: man ønsker at tiltrække kultureliten til Egeskov Slot.

    Fra Tinderbox, en anden ny og fremadstormende Fyn- festival, fortalte Peter Skoven, ansvarlig for partnerskaber, om udfordringer ved at arrangere en helt ny byfestival og at kommunikere hvad en festival også består af: aktiviteter, mad, omgivelser, fremfor kun at brande musikprofilen. Lokale butikker, samarbejdspartnere, stadeholdere  er en stor del af rammerne for en vellykket festival – og der foreligger et stort arbejde, med at engagere lokale arrangører.

    Samantha Foltmar, Head of Social Media hos Universal Music, gav et veloplagt og underholdende indblik i processen med sociale medier. Helt konkret fortalte hun om, hvordan man opnår stærkere resultater, ved at fokusere på engagement frem for antal likes, og med sjove, personlige videoer. Hun viste et særklasse eksempel i form af en video med Michael Falch og Poul Krebs, som meget tydeligt illustrerede hendes pointe. Du kan se videoen her.

    _ne_7661

    Samantha Foltmar, Universal Music.

    Annika Aakjær og Peter Belli var inviteret til en samtale om livet på landevejene.
    Sangskriver og sanger, Annika Aakjær charmede sig ind i folks hjerter med ligefrem attitude og humor, og gav ét af ikonerne i dansk rock og pigtrådhistorie, Peter Belli, kamp til stregen. Begge var fint tilfredse med livet på landevejene og havde kun ros til de danske livearrangører. Annika Aakjær sendte en opfordring, om at booke fra vækst-og mellemlaget, og altså også sørge for at booke de kvindelige musikere der findes her.

    Peter Belli fortalte en sand anekdote, om dengang han, i 1967 sad kortvarigt fængslet i Kolding Arresthus (han havde fortalt, for åben radio, at han havde prøvet at ryge hash..) og fik bragt varme boller og cacao fra mælkemutter – 60’ernes mælkebarer som serverede milkshakes til teenagere, hvor Peter Belli afholdt mange af sine koncerter.

    _ne_7776

    Peter Belli og Annika Aakjær.


    Ungdomspolitikere i paneldebat om visioner for fremtidens kultur og livemusik


    Dagens program blev afsluttet med skarp ungdomspolitisk debat med fem kandidater fra ungdomspartierne.

    Hvad skal vi med kulturen? Skal den have støtte? I hvor høj grad?

    Fra Liberal Alliance Ungdom var meldingen klar, nedlæg al kulturstøtte! Hvem skal definere, hvad der er kultur og kunst spurgte LAUs kandidat salen? Det kan ikke undgå, at blive statsligt smagsdommeri. Lad kunsten og musikken udvikle sig på markedsvilkår.
    Radikale Venstres Ungdom mente, at støtte til kunst og kultur er væsentligt for udviklingen af et demokratisk samfund.
    Konservativ Ungdoms kandidat, fra Høje Taastrup, kunne berette om gode resultater, med at benytte musik som integration og integrere de unge i lokalområdet i afviklingen af musikarrangementer, som alternativ til at hænge på gaden. Han inviterede sågar SFUs kandidat på besøg i hans kommune. Der blev udvekslet kommentarer og meninger fra et veloplagt panel. Fra salen lød en opfordring til at ungdomspolitikerne bringer kulturen på dagsordenen og formidler den værdi som livemusikken og kulturlivet har over hele Danmark.

    _ne_7796

    Paneldebat med ungdomspolitikere.

     


    Comment on this post

    Nyhedsbrev



    Tidligere Nyheder