Koncertformatet udvikles i nyt projekt

TEM

Med projektet LYDKULTUR vil VEGA i samarbejde med Templet, Global, Klaverfabrikken, Forbrændingen og Gimle samt Livelaboratoriet udvikle og udfordre koncertformatet med henblik på at skabe ny viden samt opbygge et netværk for de involverede spillesteder. Projektet har netop modtaget 500.000 kr. i støtte fra Region Hovedstadens kulturpulje.

VEGA ønsker med projektet LYDKULTUR at undersøge og udforske tendenser i den rytmiske musik og derigennem udfordre det gængse koncertformat og bane vej for bedre oplevelser for både publikum, artister og spillesteder. Derudover vil der være fokus på udvikling af nye forretningsområder.

Magnus Restofte, som er Souschef & Kommunikationschef i VEGA udtaler:
Lydkultur er en overordnet overskrift for et udviklingsprojekt, hvor koncertformatet skal udfordres, så vi kan finde nye veje for specielt spillestederne både hvad angår forretningsmodeller samt artist- og publikumsoplevelser. VEGA ser det som en af sine fineste opgaver at bidrage til en kontinuerlig udvikling af musikbranchen og derved facilitere et rum for ny viden og nye kompetencer.

VEGA har modtaget 500.000 kr. i støtte fra Region Hovedstaden til udvikling af netværket samt koncertformatet. Men det hele går ikke op i test og netværk. LYDKULTUR afsluttes med en større koncertbegivenhed medio/ultimo 2012, som derved bliver afslutningen og klimaks for et års forberedelser med testkoncerter samt seminarer. De bedste og mest nyskabende resultater fra testperioden bliver forædlet og fremvist ved den store koncertbegivenhed.

For at sikre en diversitet og et stærkere netværk træder de fem spillesteder Templet, Global, Klaverfabrikken, Forbrændingen og Gimle ind som samarbejdspartnere i projektet LYDKULTUR. Også Livelaboratoriet er samarbejdsparter i projektet.

Fakta om LYDKULTUR
Projektet er opdelt i 4 faser. En præliminær fase (fase 1, Opstart), hvor der fokuseres på etableringen af partnerkredsen samt de elementer, der skal testes/afprøves ved den første koncertcase i januar 2012. Fase 2 (Q1+Q2) står i testens tegn, hvor der afprøves og evalueres løbende på de initiativer og tiltag, partnerkredsen har skabt. Det er også her, de fleste kvalitative samt kvantitative data bliver indsamlet til videre brug for evaluering og raffinering. Fase 3 (Q3+Q4) er videreudvikling og afholdelse af en stor Koncertbegivenhed, og fase 4 (Q4) er Afslutningen, hvor der udarbejdes en offentlig tilgængelig rapport med projektets resultater samt afholdes et afsluttende åbent seminar for interessenter i musik- og livebranchen.

Første test bliver til VEGAs Udvalgte d. 20. januar, hvor samtlige koncerter optages og følges tæt efterfølgende, for at se hvilken værdi det skaber for bands, fans, kommercielle partnere og spillesteder, at koncerterne lever videre i den digitale verden.

 

 


Comment on this post

Nyhedsbrev