Gimle SOUND-TJEK med i nyt nordisk/amerikansk initiativ

Gimle SOUND-TJEK logo

Gimle SOUND-TJEK er kommet med i det nye nordisk/amerikanske initiativ, NordAmerica, der har til formål at sætte fokus på nordisk kultur i New York.

NordAmerica er en månedlig tilbagevendende ‘mini-festival’ i NYC med et formål om at fremme nordiske brands til et amerikansk publikum. Musikalske oplevelser vil blive blandet med en kombination af andre ting fra norden, det værende andre kunstformer, dans og mad.

Gimle SOUND-TJEK er NordAmerica’s repræsentanter i Danmark, hvilket vil sige at de er det logistiske bindeled mellem Danmark og USA i projektet.

Thomas Bech, ankermand i Gimle SOUNd-TJEK, siger om samarbejdet:

”Jeg er rigtig spændt på at være med i dette nye nordiske initiativ og stolt af at repræsentere NordAmerica i Danmark. Vi har store forventninger til netværket omkring de nordiske og amerikanske partnere og glæder os til at præsentere det bedste fra vores respektive lande. Vi fem i Gimle SOUND-TJEK er alle begejstrede for de nye muligheder, samarbejdet giver vores arbejde med eksponering af de kunstnere, vi arbejder med i dag samt den næste SOUND-TJEK festival i april. Jeg tror bestemt at NordAmerica vil være en god platform – og katalysator for at nå endnu længere”

 

Første event

Åbningseventen vil løbe af stablen den 7. november 2012 og efterfølgende er det hensigten at gøre NordAmerica til en månedlig eventshowcase.

De danske kunstnere udvalgt til at optræde denne første aften er Brothers Moving, Amalie Brunn, DJ Rasmus Vestervig aka Willie Mays, danser Maria Bruun samt Mikkel Hess, der vil vise en triologi af videoer.

Thomas Bech fra Gimle SOUNd-TJEK vil være tilstede på åbningseventen, hvor han vil poste og twitte live fra eventet i New York.

 

Hvis du vil spille på NordAmerica

Da Gimle SOUND-TJEK er med til at anbefale danske bands, fungerer de også som gatekeepers og det er således Gimle SOUND-TJEK man som dansk kunstner, skal kontakte, hvis man gerne vil spille til et af eventsne i New York.

Da der ingen midler er til transport, er det primært bands, som i forvejen er i New York, hvad enten de bor der, eller er på gennemrejse i forbindelse med andet spillejob, som får en chance for at få at spille. Det er dog muligt for bands selv at søge midler gennem for eksempel MXD og med tiden håber Gimle SOUND-TJEK, gennem sponsorater, at kunne bidrage med noget støtte.

 

Bag NordAmerica

Udover Gimle SOUND-TJEK, er også svenske Saturday Enterprise nordiske partnere i NordAmerica. De amerikanske initiativtagere hedder Nordic Spotlight og Moving Target Group, som Peter Schwinge begge er leder for. Peter Schwinge var i øvrigt i sommer keynote speaker på Northern Sounds på Roskilde Festival, et projekt Dansk Live faciliterede, ligesom han også var taler på Musikzonens afslutningskonference.

 

Links:
NordAmerica – første event
Nordic Spotlight: www.nordicspotlight.com
Nordic Spotlight på Facebook
Gimle SOUND-TJEK på Facebook
Moving Target Group: www.movingtargetgroup.com
Saturday Enterprise: www.saturdayenterprise.com

 


Comment on this post

Nyhedsbrev



Tidligere Nyheder