Fælles turismestrategi i København?

71m0ofUWYXL._SY355_

Medlemmer fra de københavnske spillesteder og festivaler mødtes på Spillestedet Global den 27. januar, for at drøfte interessen for en samlet turismeindsats og muligheden for at danne et netværk for hovedstadens livearrangører. Dansk Live havde taget initiativ til temaet om turisme og faciliterede mødet. Til lejligheden var Dansk Erhverv og Wonderful Copenhagen (WoCo) inviteret til at give deres besyv med.

UK Music – Wish You Were Here
Dansk Erhverv opfordrede spillesteder og festivaler til at dyrke det særlige potentiale, der er i livemusikken i Danmark, til en mere koordineret indsats overfor et internationalt publikum.
Chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, Susanne Nordenbæk, henviste til den britisk strategi for musikturisme: Englænderne har over en årrække haft et massivt fokus på at brande England som koncertnation, under enheden UK Music og via rapporten ”Wish You Were Here”.

WYWH_WEB_SPREADS_(dragged)

 

”Music tourism numbers in the UK increased by 34% between 2011 and 2014, with 9.5 million people travelling to music events in 2014. These music tourists, attending live concerts and festivals in the UK, helped generate £3.1 billion pounds in direct and indirect spend. ”
Fra Rapporten ”Wish You Were Here”. (http://www.ukmusic.org/research/music-tourism-wish-you-were-here-2015/)

Fra Dansk Erhverv lød det, at også Danmark bør arbejde på at blive en koncertnation. Hvad kan Danmark gøre?
Hvordan kan livearrangører bidrage til, at musik gøres til en styrkeposition?

Københavnerfortællingen
Emil Spangenberg/WoCo fortalte om WoCos arbejde med nation branding, og i særdeleshed om “Københavnerfortællingen”: WoCos turismestrategi bygger bl.a på at fortælle historien om det særegne ved København gennem fem kernefortællinger – musik er ikke én af dem – endnu! Han informerede også om, at turisme bevæger sig væk fra at være sæsonbestemt – og at inspirations- og informationsflow derfor er konstant. Det bør koncertarrangører være opmærksomme på.

WoCo kunne desuden berette, at turismen er øget i hovedstaden (målt på antal overnattende gæster), og at tallet sandsynligvis er meget højere, pga. tjenester som airbnb, som WoCo ikke kan registrere. Airbnb har selv annonceret, at de havde 1.7 mio overnatninger alene i Danmark, i 2015. Her ligger potentielt set en stor gruppe koncertpublikummer til spillesteder og festivaler.

WoCo rundede af med, at de er interesserede i at samarbejde omkring en fælles indsats, men den skal være langsigtet og fokuseret, det skal være en international og national turismestrategi og det vil være en længerevarende proces.

Netværk for københavnske spillesteder og festivaler?
Det blev drøftet, om der var interesse i at starte et netværk som arbejder videre med turismeindsatsen. Spillestederne og festivalerne i København har forskellige interesser og udfordringer. Det blev anført, at der blandt andet mangler en vision for livemusikken i København. Der er ikke nok viden hos politikerne om det samarbejde som allerede finder sted. Hvad kan spillesteder gøre for at formidle hvordan byen skal udvikle sig? Der er mange andre dagsordner og initiativer, som et netværk kunne have interesse i at samarbejde omkring.

Der blev nedsat en gruppe som arbejder videre med de ovenstående problemstillinger med udgangspunkt i en fælles turismestrategi.


Comment on this post

Nyhedsbrev



Tidligere Nyheder