Viagogo kan igen reklamere på Google

Nyheder – 03 december 2019

Foto: Mathias Nielsen

Den uofficielle billetudbyder, Viagogo, kan igen gå målrettet efter det danske publikum i forsøget på at sælge ubrugelige billetter eller billetter til overpris. Det er til trods for en suspendering af annoncer fra Viagogo på Google for kun fire måneder siden. Samtidig opruster billethajerne med opkøb af Stubhub og falske Facebook-events. Dansk Live opfordrer arrangører og publikum til at være opmærksomme på problematikken.

Blot fire måneder efter at være blevet suspenderet fra at annoncere på Google, kan den uofficielle billetudbyder, Viagogo, igen rette annoncer mod potentielle billetkøbere på jagt efter billetter til koncerter og festivaler. Samtidig har Viagogo annonceret opkøbet af en anden uofficiel billetudbyder, Stubhub, til en sum af $4 mia. Dermed ruster billethajerne op i forsøget på at sælge falske billetter eller billetter til overpris til det danske publikum.

Suspenderingen, der blev igangsat efter pres fra en række aktører i livemusikbranchen, har eftersigende ført til en nedgang på hele 70% besøgende på Viagogos hjemmeside og blev hyldet af livemusikaktører verden over, men nu lader Google atter den uofficielle billetudbyder annoncere i blandt andet Danmark. En ærgerlig udvikling, siger Esben Marcher, Sekretariatschef i Dansk Live:

Viagogo balancerer på kanten af, hvad der er acceptabelt. I Danmark og mange andre europæiske lande er videresalg af billetter med fortjeneste forbudt ved lov, men sådan er det ikke i Nordamerika og England. Et publikum, der er vant til at navigere i et marked med systematiseret gensalg, lader sig formentlig ikke så nemt snyde af aggressiv annoncering og endnu mere aggressive salgsmetoder. For et dansk publikum, med stor tillid til billetudbyderne, er det dog let at blive forledt til at købe ubrugelige billetter eller billetter til langt over udsalgsprisen. Det er problematisk - ikke bare for koncert- og festivalgæster, men også for arrangørerne, der står tilbage med forklaringsproblemet over for publikum, der bliver snydt”, siger han. Viagogos opkøb af Stubhub vækker også bekymring:

"Et publikum, der er vant til at navigere i et marked med systematiseret gensalg, lader sig formentlig ikke så nemt snyde af aggressiv annoncering og endnu mere aggressive salgsmetoder. For et dansk publikum, med stor tillid til billetudbyderne, er det dog let at blive forledt til at købe ubrugelige billetter eller billetter til langt over udsalgsprisen."
- Esben Marcher, Sekretariatschef, Dansk Live

Viagogo’s køb af Stubhub er problematisk, fordi det betyder, at der vil være en dominerende aktør med noget nær monopol. Når Google samtidig vælger at ophæve Viagogo’s suspendering fra at annoncere, formentlig på baggrund af markedsøkonomiske overvejelser, begynder det for alvor at blive svært for publikum at navigere i markedet”, siger han.

Der er dog trøst at finde i det nyligt gennemførte EU-direktiv, der begrænser mulighederne for bot-baserede masseopkøb af billetter, mener Esben Marcher. Om det helt dæmmer op for det massive gensalg gennem blandt andet Viagogo og Stubhub, må tiden vise. Der er dog god grund til at arrangører og publikum er opmærksomme på udviklingen.

Falske Facebook-events

Fra det uofficielle Facebook-event

Det er dog ikke kun på Google, publikum skal være på vagt overfor billethajernes fælder. I den senere tid har potentielle billetkøbere også skullet holde ekstra godt øje, når de har tilmeldt sig koncert-events på Facebook. Med henvisning til en uofficiel billetudbyder efterligner billethajerne de officielle koncertarrangørers Facebook-events i et forsøg på at få koncertgængere til at købe billetter hos dem i stedet for hos de officielle billetudbydere. Det er blandt andet sket i forbindelse med den kommende koncert med Nick Cave & the Bad Seeds i Royal Arena samt en række andre større arrangementer i blandt andet København.

Eventet ligner ved første øjekast de officielle billetudbyderes med samme coverfoto, datoer og opsætning, men der er dog elementer, der afslører billethajerne. Ofte mangler presseteksten, og billetlinket henviser til en uofficiel billetudbyder som Eatmytickets eller Viagogo.

Billetblind-kampagnen, som er blevet til i samarbejde med Kulturministeriet og en række andre parter, tager blandt andet udgangspunkt i, hvad man skal holde øje med, når man leder efter billetter. Læs mere her.