Live Talent besøger Radar og det aarhusianske vækstlagsmiljø.

Nyheder – 11 oktober 2018

I weekenden var Live Talentholdet for 5. gang samlet til et forløb, der  både bød på kursusgang og et samtidigt besøg ved Dansk Lives efterårsseminar. Den programfyldte weekend startede dermed allerede fredag morgen i Silkeborg hvor Dansk Lives medlemmer var samlet til brancheseminar. Her mødte Live Talent op til en dag, med oplæg om alt fra bæredygtige livearrangementer og unges alkoholkultur til secondary ticketing og urbanartister. 

Dermed var der lagt op til, at deltagerne kunne lære mere omkring de centrale udfordringer i livesektoren samtidigt med muligheden for at møde alle aktørerne i Dansk Lives medlemskreds. På programmet var også planlagt et oplæg om Live Talent fremført af kommunikationschef Maren Astrup. Her blev deltagerne yderligere inviteret op på scenen for at præsentere dem selv, Live Talent samt deres respektive projekter.

Live Talent på efterårsseminar i Silkeborg. Foto: Søren Rajczyk

Musikprofil og koncertformater på Radar 

Den følgende lørdag var Live Talent inviteret til Aarhus for at besøge spillestedet Radar. Dagens tema var historien om processen fra lille arrangørnetværk til større organisation. Første oplæg blev afholdt af spillestedsleder Mia Fuglsang Holm, der fortalte om Radars musikprofil, nye koncertformater samt samarbejdet med de mange eksterne aktører i det lokale vækstlag.

Det blev til en interessant fortælling om overgangen fra Musikcafeen på Mejlgade til den nuværende placering ved Godsbanen under navnet Radar. Flytningen indebar et par år hvor Radar kæmpede med at opbygge en identitet som nyt spillested i Aarhus. På den baggrund valgte man at skærpe den musikalske profil og i højere grad fokusere på nye artister og nichegenrer uden den store bevågenhed. I samme ombæring begyndte man arbejde rent fysisk med koncertrummet. Det resulterede i et fleksibelt sceneformat der modereres fra koncert til koncert. De forskellige sceneformater bliver tegnet op i dialog med artisterne for at opnå så unik og publikumsinteraktiv en koncert som muligt. En proces der kræver flere ressourcer for spillestedet, men samtidigt åbner for en kreativ og fleksibel platform der tiltrækker både nye artister og nye publikummer.

En del af det konstante fokus på det fleksible koncertrum har indebåret brugen af kvadrofoniske højtalere i koncertsalen samt installationen af et avanceret højtalersystem i foyer og ved publikumstoiletterne. De 16 individuelle højtalere skaber muligheden for at inkorporere unik lydkunst og skabe lydoplevelser i alle hjørner af spillestedet. Det er med til at intensivere en fuldendt koncertoplevelse for publikum. Samtidigt tiltrækker formatet en del eksperimentelle artister og har skabt en platform for tværkunstnerisk samarbejder med arrangørnetværk i det lokale vækstlag. 

Spillestedsleder Mia Fuglsang Holm fortæller om Radar. Foto: Søren Rajczyk

Foto: Søren Rajczyk

Aktører i det lokale vækstlag

Netop derfor var tre lokale og unge vækstlagsaktører blevet inviteret ind for sammen at give det efterfølgende oplæg om kulturelt entreprenørskab. De inviterede var Albert F. Helmig fra Aarhus Volume, Evrim Citirikkaya fra Det turkise telt samt Heidi Schack fra Spark Festival. Det turkise telt arbejder med genrefeltet roots&hybrid og står bag samarbejder med Aarhus kulturuge og Spot Festival. Foreningen har et stort fokus på den tværkulturelle platform i målet om at præsentere nye genrer og koncerter for et nysgerrigt publikum. Spark Festival repræsenterer det elektroniske vækstlag og arbejder både med koncerter, debatsessions, artist talks og showcases. Herunder er der et stort fokus på minoritetsartister, eksperimentel elektronisk musik og øget interaktion gennem visuals. Aarhus Volume står bag Gadefestivalen ved Godsbanen der med fokus på det urbane kulturmiljø blandt andet involverer streetsport, graffitikunstnere og madboder. Foreningen står også bag det RealDania-støttede byggeprojekt Volume Village der, i snarlig fremtid, skal agere platform for de mange unge iværksættere der findes i området.

Hermed blev der lagt op til et uformelt og intimt forum hvor Live Talentdeltagerne kunne komme helt tæt på de unge iværksættere og stille nærværende og relevante spørgsmål. Oplægget startede ud med en rundvisning i området omkring Radar hvilket inkluderer Institut for X, B- og A-huset samt Den Rå Hal. Her fik Live Talent fortællingen om de drivende vækstlagskræfter i området, der har medvirket i opstarten af mange kulturelle virksomheder og organisationer. De gamle fortoldningsbygninger, samt tilhørende containerbyer, hvor Institut for X hører hjemme, dækker både øvelokaler, kontorer, værksteder og koncertrum. Området blev indtaget af organisationerne Bureau Detours og Kulturhus Aarhus i 2009 og bliver brugt af et bredt spænd af kreative netværk og unge entreprenører. Det indebærer 90 øvelokaler, studier og værksteder, 50 virksomheder samt 25 foreninger. Tilsammen repræsenterer området et fællesskab af projekter og byder på alt fra kunstbegivenheder, udstillinger, koncerter samt festivaler. 

Talentholdet blev vist rundt af Albert F. Helmig, der med Aarhus Volume, har været en af de centrale aktører i udviklingen af området omkring Radar. Foto: Søren Rajczyk

Foto: Søren Rajczyk

Fra arrangørnetværk til etableret organisation

Efter endt rundvisning vendte deltagerne tilbage til Radar hvor de tre lokale arrangører kunne uddybe mere omkring deres respektive organisationer. Det blev en inspirerende fortælling om overgangen fra at lave piratfester til at agere som etablerede liveaktører. Der blev talt myndighedskontakt, publikumsudvikling samt foreningsstruktur. Aarhus Volume, Spark Festival og Det turkise telt repræsenterer tilsammen tre forskellige vækstlagsformater, der med succes har vokset sig større med årene. Et fælles udgangspunkt for de tre aktører har været manglen på kulturelle udbud og deres foreninger er dermed startet i ønsket om at bibringe nye kulturelle tiltag til lokalmiljøet. Alle tre foreninger har i den forbindelse haft en tæt kontakt med Radar i deres opvækst. Netop denne tætte kontakt til etablerede aktører i livesektoren var en af rådene der blev viderebragt til Live Talentholdet.

Udover fortællingen om succeser og foreningsudvikling var temaet for oplægget også de mange udfordringer man møder som ny arrangør. Derfor blev der delt refleksioner, erfaringer og frustrationer i processen mod rollen som etableret liveaktør. Her kom oplægsholderne ind på de mange svære situationer, der har været med til at forme deres organisationer. Det var alt fra udfordrende samarbejdspartnere, koncerter med underskud til utilfredshed fra myndigheder og naboer. Fællestrækket var at modgangperioderne har været de mest lærerige. Det blev pointeret hvordan kaos, uhåndterbare situationer og utilsigtede konsekvenser er en stor og naturlig del af opstartsfasen som arrangør. Live Talentholdet blev inspireret til at drømme stort trods modgang og i denne proces anvende deres netværk, holde hovedet koldt og have tålmodighed med deres projekter.

Dermed afsluttedes 5. kursusgang på Live Talent, med opfordringen om at finde modet til at gå på opdagelse i det ukendte og kaste sig ud i projekter uden nødvendigvis at have den store erfaring. Live Talent vender tilbage for sidste gang lørdag d. 20. oktober, hvor dagen blandt andet vil omhandle værktøjer til projektstyring. 

Albert F. Helmig fra Aarhus Volume, Evrim Citirikkaya fra Det turkise telt samt Heidi Schack fra Spark Festival fortæller om iværksætteri. Foto: Søren Rajczyk

Foto: Søren Rajczyk