Stærkt panel af nye arrangører debatterede fremtidens musikbranche

Nyheder – 18 maj 2018

På Spot Festival den 11. maj havde Dansk Live den første paneldebat i relation til indsatsen diversitet og talentudvikling. Vi havde besøg af fem nye arrangører fra hele Danmark, der fortalte om deres udfordringer og værdier med udgangspunkt i deres respektive festivaler, pladeselskaber og foreninger. De fem arrangører, med flere års aktiv karriere i musikbranchens vækstlag, var Lio Talatinian, der er aktiv som kurator ved Strøm Festival, Amanda Baun, der styrer pladeselskabet Back To Future Sounds, Evrim Citirikkaya som projektleder ved spillestedet det turkise telt, Albert F. Helmig, der er medstifter af kulturforeningen Aarhus Volume samt Jacob Kaarsberg medstifter af Honeyland Festival.

Det blev til en times interessant diskussion af vækstlagets forhold til den etablerede musikbranche, og der blev blandt andet vendt emner som organisering, oplevelsesformater og samskabelse. 


Nye arrangørnetværk skaber deres egne kulturudbud 

Alle fem arrangører har startet deres projekter med udgangspunkt i mangel på kulturelle arrangementer i deres eget lokalsamfund. Det kulturelle vakuum har været grobund for at venner er samledes omkring aktive musikfællesskaber, og gennem en DIY-tilgang har været skaberne af deres egne lokale kulturudbud.

Med kulturforeningen Aarhus Volume forklarer Albert F. Helmig, hvordan man har formået at udnytte et tomrum Aarhus, der har medvirket til den hurtigt voksende succes. Den samme tilgang bliver understøttet af Jacob Kaarsberg, der afvikler Honeyland Festival på Bornholm. Her har manglen på alternative koncertformer medført, at en gruppe lokale unge har taget sagen i egen hånd og skabt den eksperimentelle musik- og kunstfestival. Et voksende publikum har fordret en bedre organisering, og de unge har grupperet sig i foreninger og arrangørnetværk, der med tiden har vokset sig større.

Kulturforeningen Aarhus Volume under Spot Festival 2018. Foto: Johan Adrian Buus

Fuldendte oplevelsesformater som et centralt dogme

Et fællestræk, der hurtig viste sig på tværs af de fem arrangører, var dogmet omkring at se koncerter og festivaler som fuldendte helhedsoplevelser. De konventionelle koncert- og eventformater hvor øl og musik er det centrale omdrejningspunkt, er ikke længere den platform man ønsker at præsentere kultur ud fra. I stedet ønsker man at arbejde tværkulturelt og præsentere en atmosfære omkring musikken gennem alternative formater.

Evrim Citirikkaya fra det Turkise telt i Aarhus, arrangerer roots&hybrid koncerter og arbejder med at tilgængeliggøre scenen gennem totaloplevelser for alle sanserne. Det indebærer blandt andet at loungeområde og dansegulv er dækket af arabiske tæpper, fokus på analoge visuals, der ledsager musikken samt en bar, der serverer te, juice og vandpibe. For Det turkise telt er en tværkulturel platform med til at skabe en øget interaktion og en øget publikumslyst til at opleve nye koncerter og genrer.

Roots&Hybrid Festival 2018 afviklet af det Turkise telt

Den samme tilgang har Amanda Baun fra Back To Future Sounds i sit arbejde med koncerter som en historiefortælling. Her arbejder hun på tværs af sociale medier og kulturelle sektorer. Back To Future Sounds har arbejdet med en EP-release gennem mediet Tinder, hvor publikum matcher med artisten for at få adgang til musikken. Dette kombineres med et dogme om ikke at afholde to koncerter det samme sted, hvilket fordrer til konstant at udnytte byens rum på alternative måder.

Koncerterne samskabes på tværs af kreative uddannelsesinstitutioner og den præsenterede musik ledsages af installationer og kunstværker. Visionen er et publikum, der ikke træder ind til en koncert, men træder ind i et univers.

Det understøttes af Lio Talatinian, der fortæller om arbejdet med alternative koncertformater hos Strøm. Her afvikler man formatet Trans Metro Express, med koncerter specielt designet til turen med Københavns metro. Man har ligeledes udnyttet klokkerne på Frederiksberg Rådhus til at afspille musiknumre efter publikums ønske. 


Nye arrangører med stærke visioner 

Generelt viser paneldebatten at de nye arrangører, arbejder med unikke koncepter og viser et bud på innovative entreprenører for fremtidens oplevelsesindustri. De arbejder hurtigt, effektivt og målrettet og er gennem deres uafhængige udgangspunkt vant til fleksible og mobile rammer for deres arrangementer. Der er et stort ønske om øget samskabelse og sparring med den etablerede musikbranche, men samtidigt søges også en øget refleksion over hvordan dette samarbejde skal udfolde sig i fremtiden. 

Indsatsen Diversitet og talentudvikling er støttet af Tuborgfondet. 

Roots&Hybrid Festival 2018 afviklet af det Turkise telt