NorthSides John Fogde: Den bedste mulighed for at tage pulsen på branchen

Nyheder – 11 september 2017

For første gang på dansk jord samles arrangører fra hele Norden til en dag i livemusikkens tegn. Til Live Music Summit 2017 stilles der skarpt på de tendenser og trends, der former den nuværende livebranche, og dem der kommer til at farve fremtidens koncertmiljø. Vi har spurgt nogle af de kommende gæster om, hvad de glæder sig til at opleve på heldagskonferencen i Den Sorte Diamant. Første levende billede er talsmand og booker for NorthSide, John Fogde.


Hvorfor deltager du i Live Music Summit 2017?
“Som udgangspunkt vil jeg altid gerne deltage, når Dansk Live samler festivalerne og spillestederne til en konference. Det er altid inspirerende at høre om, hvilke udfordringer ens kolleger er løbet ind i, og det er altid klogt at holde sig på opdateret mht., hvad der sker i branchen både politisk, men også i forhold til frivillige, teknologi, sikkerhed, sponsorer og bæredygtighed. Men konkret i forhold til Live Music Summit handler det primært om det høje niveau af relevante talere, men også om et ønske om at bakke op om et arrangement med et højt ambitionsniveau”

northside_john_fogde_foto_jonas_barfoed.jpg#asset:858

John Fogde er talsmand og booker for den århusisanske festival NorthSide. Foto: Jonas Barfoed

Til Live Music Summit inviteres livearrangører fra hele verden til en dag med den musikalske liveoplevelse i centrum. Hvad betyder det for dig, at mødes med andre arrangører fra branchen?
“Det er særdeles inspirerende at få historier og anekdoter fra andre arrangører, der enten kan hjælpe en i en ny retning eller bekræfte en i, at man har fat i den lange ende. Det giver mulighed for at sparre med ligesindede, og nogle gange får man også mulighed for at hjælpe og vejlede nye arrangører, der har brug for et par gode råd. Det er den bedste mulighed for at få taget pulsen på branchen og få et billede af, hvor vi er på vej hen.”


På konferencen angribes liveindustriens vækst og fremtid fra mange forskellige vinkler. Hvilke dele af programmet glæder du dig mest til at opleve? Og hvorfor?
“Jeg glæder mig primært til at høre fra de to internationale festivalarrangører. Folkene bag Sonár og Bonnaroo laver flere festivaler, og det bliver interessant at høre om, hvilke tendenser de ser i markedet, og hvilke udfordringer de oplever, når de skal åbne en ny festival i et nyt land eller en ny stat. Er festivalmarkedet mættet? Skal man satse på mindre festivaler eller foretrækker gæsterne megafestivaler? Kan musikerne blive ved med at skrue prisen op? Hvad er den nye trend efter økologi og bæredygtighed? Det er nogle af de emner, jeg håber, de vil tage fat i.”


Kirstine Uhrbrand fra Tønder Festival: Det er berigende at møde andre, der lever og ånder for livemusikken


Hvad regner du med at få ud af konferencen som helhed?
“Jeg prøver faktisk at gå ind uden de helt store forventninger, men kan jeg gå derfra med 2-3 idéer jeg kan bruge til noget senere, så har det været en succes. Det er svært at sige, om det er en ny relation, et forslag til en ny samarbejdspartner eller bare nogle løse stråtanker om nye tendenser og samarbejdet med sponsorer, der bliver det bedste fra konferencen. Men det er den slags, jeg primært er på udkig efter.”


Udover arrangører deltager en række aktører fra det danske erhvervsliv også i konferencen. Hvad tænker du, at danske livearrangører kan blive bedre til, når det kommer til samarbejdet med erhvervslivet? Og hvad er vi allerede gode til?
“Vi skal blive bedre til at overbevise erhvervslivet om fordelene ved at engagere sig i kulturformidling. Specielt festivaler kan fungere som en enorm platform, der kan bruges til at præsentere erhvervslivet fra sin bedste og mest kreative side. Festivaler kommer i kontakt med 100.000-vis af mennesker, der kunne være attraktive for en virksomhed, og det skal vi være med til at vise dem. Vil man som virksomhed udvikle sig og have fat i de bedste medarbejdere, kan en festival være det perfekte sted at vise, at man er en nytænkende og attraktiv arbejdsplads. Vi er generelt gode til at være innovative, når først aftalen er landet, og der findes mange gode eksempler på fin og sofistikeret sponsorinvolvering herhjemme. Men det svære er at få lukket aftalen.”


Live Music Summit afholdes d. 27. oktober 2017 i Den Sorte Diamant i  København.
Se programmet og køb din billet her.