Live Talent dykker ned i musikprogrammer og festivalformater

Nyheder – 11 september 2018

Annika Jonsson fra Vega fortæller om bookinger og koncerter. Foto: Søren Rajczyk

I weekenden blev tredje omgang af Live Talent afholdt i Lydens Hus i København. Her var de 20 unge deltagere mødt op for at lære mere om bookingprocesser, artistudforskning samt opbygning af festivalformater og atmosfære under koncerter.

Sammen med kursusleder Mai Young startede talentholdet dog ud med at evaluere og diskutere oplevelsen på Tønder Festival, som blev besøgt ved sidste kursusgang. Her var deltagerne imponeret over hvordan festivalens lokale forankring samt genremæssige nicheorientering betyder et stærkt sammenhold mellem publikum, frivillige og musikere. Flere deltagere var påpegede historierne om artisternes personlige bidrag i festivalens atmosfære gennem jam-sessions og improviserede natlige dansekoncerter. Oplevelsen har i den grad været med til at bidrage til forståelsen af de mange måder hvorpå et festivalformat kan opbygges. 


Booking med Alvaro og Annika

Ved dagens første oplæg havde Live Talent besøg af promoter ved ICO Alvaro Urzuqui samt booker ved Vega Annika Jonsson. Sammen underviste de to i bookingprocesser og koncertplanlægning. Oplægget var todelt således at deltagerne startede med at få en praktisk gennemgang af bookingprocessen. Her uddybede de to undervisere hvordan en koncert stykkes sammen. Det involverede en introduktion til koncertbudgetter herunder hvordan man udregner et billetsalg, hvad en break-even aftale indebærer samt hvordan en typisk deal memo ser ud. Deltagerne lyttede intenst og der blev stillet supplerende spørgsmål omkring forholdet mellem artister, managers og agenter. 

Alvaro Urquizu gennemgår bookingprocesser. Foto: Søren Rajczyk

Foto: Søren Rajczyk

Anden del af oplægget tog udgangspunkt i artistudforskning, mavefornemmelser samt hvordan man som booker, må have en konstant finger på pulsen. Hertil kunne Alvaro og Annika fortælle om hvordan de løbende er opmærksomme på aktuelle genretendenser og subkulturer. Artistudforskning er opgave, der kræver en vedvarende forståelse af publikumsbehov, vækstlag og subkultur. Dette i kombination med en æstetisk vurdering af hvilke venues en artist bedst kurateres på. Et arbejde der indebærer at man som promoter og booker lærer at afkode artister og bands ud fra tøjstil, visuelt udtryk samt kommunikativ fremtoning på sociale medier. Det gav deltagerne inspiration til hvordan de selv opsøger nye artister samt skaber større match mellem koncert, publikum og artist. 


Copenhell som inspirationscase

Efterfølgende havde Live Talent besøg af Jeppe Nissen, der arbejder som booker ved Live Nation og Copenhell. Jeppe er en central spiller i opbygningen af konceptet omkring Copenhell. Han kunne derfor starte ud med en interessant fortælling om festivalmarkedet, udviklingen af formater samt publikumsforståelse.

Da Copenhell startede i 2009 var udgangspunktet at præsentere en ny festivaltilgang, der ikke tiltrak publikum gennem headliners, men snarere gennem et fuldendt og flerdimensionelt festivalformat. Navnet Copenhell, identiteten og tilliden til konceptet skulle være den hovedsagelige tiltrækningskraft - dernæst skulle tiltroen til et kvalitetsfyldt lineup falde naturligt.

Jeppe Nissen fortæller om Copenhell. Foto: Søren Rajczyk

Foto: Søren Rajczyk

Første år havde Copenhell 4-5000 besøgende og startede ud som en svær forretningsmodel for arrangørerne. Publikum forstod dog festivalens kerneværdier og grundlaget for en langtidsinvestering var lagt. Copenhell udviklede sig de næste 9 år til en festival med 25.000 besøgende og et koncept med utallige tillægsoplevelser såsom smadreland, vikinger og ildkanoner. Siden hen er festivalen blevet udbygget år for år. I dag er resultatet at 71 procent af festivalens publikum ikke besøger andet end Copenhell. Hertil masser af tillægsoplevelser, der sælger flere billetter end navnene på plakaten. 

For deltagerne blev historien bag Copenhell dermed en vigtig fortælling om hvordan identitet, atmosfære og tillægsoplevelser kan være en lige så afgørende publikumsfaktor som et musikalsk lineup. Det blev klarlagt hvordan det som arrangør er essentielt at forstå og inddrage kulturen bag musikken i målet om at udvikle et tillidsvækkende og autentisk koncertformat.

Dagen blev som vanligt afsluttet med to timers workshop hvor der blev reflekteret og analyseret på baggrund af dagens oplæg. Et fælles inspirationstræk fra alle dagens undervisere er deres utrættelige kamp for mulighederne i deres respektive projekter. Det blev hermed slået fast blandt de unge arrangører at evnen til skabe nye formater kræver vedholdenhed til at blive ved med at banke på nye døre, skabe sig nye netværk, og konstant at udvikle en nuanceret forståelse af den musikkultur man præsenterer. 

Ved næste kursusgang besøger Live Talent Klaverfabrikken i Hillerød hvor temaet vil være eventøkonomi og partnerskaber. 

Live Talent er Dansk Lives talentudviklingsprogram og en del af indsatsen for en mangfoldighed musikbranche. Live Talent er støttet af Tuborgfondet.

Foto: Søren Rajczyk