Lær om abonnement på koncerter på Dansk Lives Efterårsseminar

Nyheder – 25 oktober 2022

Georg Rasmussen og Kåre Mulvad Steffensen, Kulturværftet.

Kulturværftet har søsat Liveforbundet, der er en abonnementsordning til koncerter. Vi har talt med Georg Rasmussen, der er programdirektør hos Kulturværftet, om Liveforbundet, og hvad der er i vente, når han og hans Kåre Mulvad Steffensen fortæller mere om ordningen på Dansk Lives Efterårsseminar, der finder sted den 28. og 29. oktober på BASTIONEN i Nyborg.

Tiderne kalder på udvikling hos spillestederne. Hos Kulturværftet forsøger man sig i øjeblikket med abonnementsordninger på koncerter. Ordningen hedder Liveforbundet, og i den forbindelse kommer Georg Rasmussen, der er programdirektør på Kulturværftet, og Kåre Mulvad Steffensen, der til daglig arbejder med data og kommunikationsstrategi på Kulturværftet, forbi Dansk Lives Efterårsseminar for at fortælle om deres erfaringer den nye ordning. Vi har talt med Georg om, hvad der er i vente for deltagerne på Dansk Lives Efterårsseminar.

Vil du starte med at fortælle lidt om dig og Kåre og jeres roller på Kulturværftet?

Kåre Mulvad Steffensen arbejder til dagligt med data og kommunikationsstrategi på Kulturværftet, og som har en fortid som webudvikler og projektleder. Mit navn er Georg Rasmussen, og jeg er en del af den bookinggruppe, der tager sig af musikprogrammet. Foruden dette laver jeg også udviklingsarbejde og programlægning i forbindelse med CLICK og Knejpe Festival.

I har netop lanceret, Liveforbundet, der er en abonnementsordning til koncerter på Kulturværftet, Toldkammeret og Elværket. Hvordan blev idéen om Liveforbundet til?

Med Liveforbundet har vi forsøgt at komme op med en strategi til at løse forskellige udfordringer forbundet med det udviklingsarbejde, vi som regionalt spillested laver i forbindelse med mindre, samt opkommende bands. Specifikt med opmærksomheden rettet mod økonomi, publikumsudvikling og nye formater.

Vi har forsøgt at finde ud af, hvordan vi kunne skabe en bæredygtig økonomi i forbindelse med den del af musikprogrammet, der ikke nødvendigvis lander fulde huse. En økonomi der fungerer for spillestedet såvel som artisten. Vi har ønsket at udvikle et kulturtilbud, hvor lokale borgere får mulighed for at gå på opdagelse og tage chancer i musikprogrammet, uden det belaster dem for hårdt økonomisk, og vi har forsøgt at iværksætte et tiltag som vi håber kan bruges af andre spillesteder, og derigennem styrke samarbejde, dialog og vidensudveksling på tværs af landet.

Du og Kåre kommer på Dansk Lives Efterårsseminar for at fortælle om Liveforbundet. Hvad kan deltagerne på seminaret forvente af jeres oplæg?

Min kollega Kåre vil tale om den app/hjemmeside vi løbende udvikler på som platform for Liveforbundet; hvor den fungerer nu, samt den retning vi har lagt for dens videre udvikling. Jeg kommer til at præsentere Liveforbundet som projekt og vil her forsøge at give et indblik i de muligheder og udviklingsperspektiver, der gemmer sig i tiltaget, så alt fra ordningens økonomiske struktur til udviklingsperspektiver for musikken, muligheder for spillestedssamarbejder, samt opgør med gamle strukturer og dårlige vaner.

Hvorfor synes I det giver mening at lave sådan en ordning for publikum?

Det giver mening at skabe tilbud, der gør det overskueligt, billigere og mere attraktivt for publikum at gå på opdagelse i musikken. Specielt i de tider vi befinder os i nu. Vi håber også, at en øget brug af byens scener kan blive en anledning, igennem hvilken lokale borgere kan lære hinanden bedre at kende.

Hvilke overvejelser har I gjort jer omkring at dele ordningen med aktører uden for jeres egen organisation? Er I ikke bange for, at I udhuler jeres eget levebrød, ved at lave sådan en model?

Vi er et regionalt spillested, og de udviklingsmidler vi modtager skal, ud over lokalområdet, komme scenen til gavn på tværs af landet. Det er en del af den opgave, vi har påtaget os. Idet ordningen udelukkende forholder sig til mindre samt opkommende bands, mener vi ikke ordningen udhuler noget levebrød, tværtimod. På Kulturværftet er det målet, at ordningen skal lukke et økonomisk hul, og succesen er i hus, når tiltaget løber rundt. For andre spillesteder, der ikke er bundet af de samme kommunale restriktioner som vi er, forestiller vi os, at en øget tilstrømning af publikum til mindre events kan booste barsalget, så for dem er der i princippet en ekstra gulerod. Det er også værd at nævne, hvorledes ordningen er indrettet således, at de koncerter, der indgår som del af den, også kan tilgås gennem almindeligt billetsalg, så udover noget ekstra administration i forbindelse med event-oprettelser og promovering, er der ikke de store chancer forbundet med implementeringen af tiltaget.

Hvad ser du som den største fordel ved at lave sådan en abonnementsordning? Og er det en ordning du ser vil kunne fungere andre steder i landet?

Det er ingen let opgave at indføre en ordning som denne. Det kommer til at tage tid at få publikum med om bord, men hvis ideen slår rødder lokalt og udvikler sig til en succes, mener vi potentialet er betydeligt. Publikumsudviklingen er en ting, noget andet er de samarbejds- og netværksmuligheder, der kan opstå mellem spillesteder landet over, hvis andre har lyst til at være med. Så ja helt klart, vi har fra starten tænkt tiltaget som noget vi gerne vil dele.

Læs mere om Dansk Lives Efterårsseminar her.

Dansk Lives Efterårsseminar 2022 præsenteres i samarbejde med Koda og Ticketmaster.