Interview: Rikke Krog Hjortborg gæster Live Talent i Odense

Nyheder – 19 februar 2020

Rikke Krog Hjortborg, Finance Director i SPACE10

Lørdag den 22. februar gæster Finance Director i SPACE10, Rikke Krog Hjortborg, Live Talent, når turen går til Studenterhuset i Odense. Vi har talt med Rikke om, hvad Live Talenterne har i vente til kursusgangen om økonomistyring.

Live Talent er Dansk Lives talentforløb for unge, aspirerende arrangører i livemusikbranchen. Live Talent forløber sig over seks lørdage, og på lørdag den 22. februar, vil Rikke Krog Hjortborg give et indblik i de basale redskaber til brug ved økonomistyring og drift og især zoome ind på eventøkonomi ved festivaler, koncerter og andre projekter. Rikke vil også fortælle om, herunder hvordan man bedst budgetterer og organiserer sig, samt hvilke ansvarsområder, der findes når man driver en forening eller en virksomhed.

Vil du starte med kort at fortælle om dig selv?

Yes - mit navn er Rikke Krog Hjortborg, og jeg er Finance Director i SPACE10 samt CFO i ArtRebels, der er søstervirksomheder. Jeg arbejder med krydsfeltet mellem kreativitet og økonomi og har gjort det i snart 10 år. Jeg har herigennem stået for økonomien på blandt andet Trailerpark Festival. Derudover har jeg undervist i økonomi på RMC - Rytmisk Musikkonservatorium på deres Music Management linje. Jeg arbejder ud fra, at økonomi er en ‘enabler’ fremfor et benspænd, og at god økonomistyring også betyder god projektstyring.

Til Live Talent kommer du til at holde oplæg om økonomistyring ved festivaler, koncerter og andre projekter. Kan du fortælle lidt om, hvad deltagerne kommer til at lære?

De kommer til at lære en smule basis økonomi, og ellers fokuserer jeg ret meget på værktøjer de kan bruge til selv at holde styr på deres budget og økonomi til deres egne projekter. Der er sjældent råd til en Finance Manager, når man laver den slags, så det er vigtigt at man selv har styr på det, og dermed kan være tjekket på det område også.

Hvorfor er det vigtigt, som aspirerende arrangør, at have nogle værktøjer indenfor eventøkonomi?

Helt fundamentalt for at undgå at gå konkurs. Alt for mange mister overblikket og ender på røven. Dernæst er det med til at vise, at man er professionel og har styr på det; og der er heldigvis masser af redskaber som gør, at man kan dygtiggøre sig inden for driftsøkonomi uden at gå på universitetet.

Har du et eksempel fra din egen karriere, hvor økonomistyring har været vigtigt?

Ja, altså Trailerpark Festival var stort set konkurs, da jeg blev ansat. De havde fuldstændig mistet overblikket over økonomien, og regningerne væltede ind, mens kontoen blev mere og mere tom. Til sidst var der ikke flere penge. Da jeg blev ansat var dette status. Så jeg måtte i dialog med alle dem vi skyldte penge og få lavet aftaler, så vi kunne komme videre - dernæst sørge for, at gjorde vi det her igen, så skulle der være styr på det. Så der kom gang i budgetplanlægning, fundraising, økonomiansvarlige/fordeling af midler, hvordan vi håndterede pengesager på selve festivalen og meget mere. Midt i festivalen året efter, kom Carla Cammilla, der er Founder af Trailerpark Festival, og så mig i øjnene og sagde: “Jeg kan ikke arbejde med de her SKIDE budgetter”; hvortil jeg kun kunne svare: “Fair nok - det er din business, men du skal vide, at vi går på røven, hvis du ikke gør det”. Hun brugte ikke en krone for meget, og vi landede med et lille bitte plus på cirka 10.000 kroner.

Hvordan kan et projekt som Live Talent være med til at bane vej for nye arrangører?

Her kan jeg jo primært tale indenfor mit eget felt, og her bliver jeg nødt til at slå ned på at alt for mange ikke har nok fokus på området og derfor ender med enten af gå nedenom og hjem, eller som minimum stopper med at lave events, fordi de aldrig selv tjener en krone på det. Med fokus på økonomi og en indsats omkring det, kan man dels levere mere professionelt, og man kan rent faktisk også arbejde på at gøre det til noget man kan leve af.