Interview: ”Det er ærgerligt, hvis vi ender med at konkurrere på, hvem der er mest bæredygtig”

Nyheder – 11 juli 2019

Foto: Musik i Lejet

I denne uge går startsskuddet for årets Musik i Lejet, og hos den sjællandske festival er økologi og reducering af engangsplast øverst på dagsordenen i festivalens grønne omstilling. Der er dog også hårde nødder, der skal knækkes, når det kommer til den grønne omstilling, og så skal bæredygtighed være et område for samarbejde og ikke et kapløb mellem koncertarrangørerne. Vi har talt med bestyrelsesformand hos Musik i Lejet, Peter Maarbjerg.

Vil du starte med at nævne et par eksempler på nogle af de grønne tiltag I har på årets festival?

Vi har længe haft en profil særligt på økologi. For eksempel i forhold til vores samarbejde med Royal, sælger vi kun deres økologiske fadøl. Vores madprofil er lidt ligesådan. I år har vores konkrete tiltag primært handlet om plastik, altså vores evne til at reducere anvendelsen af engangsplast, og en meget omfattende affaldssortering. Vi sætter også gang i et samarbejde med en engelsk NGO, som hedder Raw Foundation, der har et stærkt og intensivt fokus på at fjerne engangsplast og især plast i verdenshavene. Vores festival ligger jo lige ved stranden, så det synes vi er en god samarbejdspartner. Det er en organisation i England, som har et meget bredt samarbejde med festivaler. De har mere end 60 festivaler, der arbejder sammen om at reducere platik og har blandt andet i samarbejde med Glastonbury lavet et tiltag, der forbyder alt salg af drikkevarer i plastikflasker. De har nogle kampagner ude, som vi også snart stikker ind i i forbindelse med den indsats.

Hvordan kan I mærke at bæredygtighed er vigtigt for publikum?

Der er en stigende opmærksomhed. Både fra vores gæster, men i høj grad også fra os selv. Efter en koncert, når hele pladsen flyder med ølkrus, oplever man, at folk kommer og kommenterer på det og siger: ”Hold da op. Hvorfor fa’en gør I ikke et eller andet ved det?”. Når vi har snakket om det hos Musik i Lejet, er vi enige om, at det her er en nødvendighed. Det er en forudsætning for, at kunne vedblive at lave et arrangement, der så vidt muligt er ’sustainable’. Som jeg ser det, vil der inden for de næste tre til fem år være et aktivt fravalg af dit arrangement, uanset hvad du selv kommer med af produkt, hvis du ikke er i stand til at kuratere det på en bæredygtig facon.

Noget af det vi har talt om på Dansk Lives seminar var, at bæredygtighed er et forkert område at konkurrere på. Dybest set, så burde vi alle sammen være tilstede på området. Lidt ligesom med sikkerhed. Det er noget ’house keeping’, der skal være på plads, så jeg synes det er ærgerligt, hvis vi ender med at konkurrere på, hvem der er mest bæredygtig. Der vil jeg virkelig synes, at vi skal dele løsninger og finde ud af, hvad vi kan gøre rundt omkring som virker, fordi det på niveau med sikkerhed, bliver en forudsætning for, at man overhovedet er i stand til at operere.

Hvis du skulle nævne tre ting, hvor jeres publikum kan hjælpe jer med at blive grønnere, hvad kunne det så være?

Som sagt så arbejder vi jo med Raw Foundation, og de har et slogan, der hedder ’Refuse and Reuse’. Det de mener med det er, at man skal sige nej tak til engangsplastik. Lad være med at tage imod et sugerør eller plastikbestik. Simpelthen aktivt fravælge de steder, som har det. Vi stiller også krav til vores madleverandører om, at de skal tilbyde genanvendeligt service. Hvis du alligevel køber dig en plastikflaske med vand, så stiller vi nogle vandposter til rådighed, hvor man kan fylde den op i stedet for at smide den væk og købe en ny. ’Refuse’ – nægt at tage imod. ’Reuse’ – genbrug, hvis du ikke kan slippe udenom. Det er en let huskeregel, som vi vil prøve at køre med.

Man må jo også sige, at tilløbet tager lidt tid. Også for at få leverandører og andre til at omstille deres leverancer i forhold til at kunne være mere bæredygtige. Vi må jo også tilstå, at vi eksempelvis igen i år har engangsølkrus, modsat de store festivaler, som sammen med Carlsberg har lavet det her opvaskesystem. Sådan noget er vi virkelig interesseret i at være med i, men vi har simpelthen ikke været i stand til at kunne stable den løsning på benene allerede til i år. Derfor vil vi egentlig opfordre vores gæster til at tage aktivt stilling og sige ”nej tak”. Så kan vi også mærke det og give det videre til vores leverandører.


På hvilket område synes du så det er sværest for jer at blive mere grønne?

Hos os har vi en ret stor udfordring med strøm. Vi ligger på en parkeringsplads, som slet ikke har en stor nok kapacitet af strøm, så vi bruger diesel-generatorer, og det er jo fuldstændig vildt et eller andet sted. Men det er det vi gør, og det er et område som er meget stort og svært. Det er relativt dyrt, når det skal trækkes langvejs fra, så det er sådan en vi går og grubler på, hvordan i alverden vi gør det område grønnere. Der har vi nogle snakke med Ørsted om, hvorvidt der kan leveres vindstrøm, og om man vil kunne stille en vindmølle op, imens vi har festival, men det kan godt være det bliver for voldsom en konstruktion. Men ja, det er faktisk et stort problem for os at få tilpas strøm til hele pladsen.

Er der andre barrierer, som for eksempel indenfor lovgivning eller nogen bestemmelser, som I synes gør jeres arbejde sværere?

Jeg vil hellere vende den derhen, hvor jeg synes det er dejligt, at der begynder at komme noget lovgivning. Også på Dansk Lives seminar havde vi Frank Nielsen fra Miljø- og Fødevareministeriet, der fortalte om plastikdirektiv og sådan nogle sager, så jeg synes faktisk det er godt, der begynder at komme nogle skrappe miljøkrav. Det kommer til at påvirke producenterne mere end os som aftager, så jeg synes egentlig den type lovgivning hjælper os godt.

Hvis nu man som koncertarrangør skal til at tage hul på arbejdet med den grønne omstilling, hvor anbefaler du så man starter?

Vores ræsonnement er, at man starter med det som sviner på pladsen. Vi har jo enormt mange gæster, der kommer igen år efter år. Hvis de oplever, at der faktisk er rent og pænt og rart at være på pladsen, og der ikke bliver smidt shotsrør og sugerør og sådan noget alle vegne, så er det som om det starter en effekt af at passe lidt bedre på. Tag fat i det som er synligt for folk og sørg for, at der er mulighed for at publikum selv kan agere på det. Altså skraldespande med kildesortering, så gæsterne selv kan gå hen og smide plastik i en skraldespand til plastik og så videre. Sørg for der er nogle handlemuligheder. Det er klart, hvis man står en varm eftermiddag og hører musik og pludselig ikke lige ved, hvor man skal gøre af sit glas, så er man tilbøjelig til at smide det. Hvis der er en rimelig let mulighed for at lægge det det rigtige sted hen, og det kan også være en pantløsning, så får man aktiveret alle de gode mennesker, der er på en plads, og det synes jeg også det handler om.

Du kan også sige, og det er måske lidt mere højstemt, men som festival er det et af de få steder, hvor man er mange mennesker samlet et sted i flere dage i træk, og det giver noget ansvar og nogle forpligtelser til at motivere folk til at gøre det godt. Altså opføre sig ordentligt og være en lille smule ansvarlige i den måde man går på festival på. Det skal stadig være sjovt og en fest, men vi vil også gerne have at folk selv bidrager til ikke at svine.

Peter Maarbjerg, bestyrelsesformand hos Musik i Lejet