Dansk Live på Folkemødet

Nyheder – 22 juni 2017

Dansk Live byggede broer, skabte samtaler, og spredte budskabet om livemusikkens værdi Folkemødet igennem. 

Læs mere om højdepunkter og nøglelæringer fra Allinge.


Dansk Live deltog  i Folkemødet for at præsentere vedkommende, spændende indhold, at mødes om livemusikken med beslutningstagere, og at deltage i relevante arrangementer.

Dansk Live skabte sammen med Stage of Art tre levende samtaler under Folkemødet. Stage of Art-sammenslutningen, der består af 14 kulturorganisationer, var særdeles aktiv under alle tre dage, med adskillige debatter hver dag på Politikens scene på det livlige Gæstgiveren. Sammen satte vi for alvor kunst og kultur på dagsordenen, og der var propfyldt med engagerede deltagere gennem hele Folkemødet.


Ildsjæle vs investorer – eller hvad?

 

“Når business investorer og kreative ildsjæle clasher” var overskriften på første debat. Adskillelsen blev dog hurtigt afviklet, da det blev klart, at de fleste ildsjæle med et længerevarende virke nødvendigvis havde et ben i business-lejren.

”Vi ser et opbrud mellem siloer, og vi kommer alle til at samarbejde på nye måder – på tværs,” 

fastslog fremtidsforsker Edmonia Baker. Edmonia fik rollen som oraklet, der ledte debattens yderpunkter mod hinanden, med en forståelse for hvor vigtig en tværsektorisk forståelse bliver i fremtiden.

 

Daniel Mühlendorph, leder af Wonderfestiwall, berettede om kommunikations-faldgruber mellem sponsorer, og om aktiveringen af festivalens unikke selling points, den underskønne lokation på Hammershus og den personlige, intime atmosfære.

 

Peder Nedergaard, professionel investor, fortalte om respekten for de kreatives faglighed – og om at investere i mennesker over enkelte produkter.

 

Direktør for Tigerspring, Søren Winding, fortalte om baggrunden fra music management, forretningsuddannelsen fra Rytmisk Musikkonservatorium.

”De krøllede hjerner skal være bedre til at fokusere på de rigtige ideer, og lægge de ideer der er knap så kommercielt bæredygtige på hylden. Investorerne skal være bedre til at forstå, at det er de kreative ideer der driver markedet og skaber nye forretningsmodeller – det, vi skal leve af i fremtiden,” 

forklarer Louise Riisgaard, markedschef hos Dansk Erhverv.


Hvad taber livemusikken på homogenitet?

 

Der var dømt fem gange stærke ekspertiser, holdninger og engagementer, da Dansk Live, Roskilde festival og Stage of Arts debat, ”Skal der flere kvinder på plakaten?” løb af stablen. Emnet er blevet diskuteret intenst gennem det sidste år, og panelet beviste med kyndig hjælp fra moderator og Politiken-journalist Sandra Brovall, at vi bestemt ikke er løbet tør for nye vinkler på diskussionen.

 

Christina Bilde, talsperson for Roskilde Festival, lagde ud med at slå en ting fast: ”Vi vil rigtig gerne have flere kvinder på plakaten. Det er ærgerligt, at der ikke er flere at vælge imellem.”

 

Kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune Carl Christian Ebbesen forklarede, at han meget gerne så mere diversitet i alle henseender – men at kvaliteten kom først.

Morten Nielsen, skuespiller, leder af Med Andre Øjne, og advisory board-medlem for Pluralisterne, kuppede indenfor få minutter arrangementets titel og ændrede den til ”Der SKAL flere kvinder på plakaten! Hvordan?” Morten foreslog blandt andet at sætte konkrete mål for diversiteten på lineups.

 

Heidi Rottbøl, stifter af og partner i Living Institute, der rådgiver firmaer i at øge deres diversitet, vendte tilbage til parolen om at ”pudse brillerne”. Læresætningen var, at ledte man længe nok, ville man finde de artister der passede på profilen og afvigede fra den mandlige norm. Heidi slog fast, at det centrale ikke blot er hvad vi vinder på diversitet, men også hvad vi taber på homogenitet.

Christina Bilde opsummerede efter den heftige samtale dagens vigtigste punkter:

”Det er på tide, og verden er klar til, at vi diskuterer diversitet på en nuanceret måde. Der er stor vilje til at gøre noget på tværs, og vi skal bruge hinandens erfaringer. Vi skal turde udfordre os selv.” 


”Generationen før os prøver altid at definere os. De tager altid fejl.”

 

Lørdag blev der diskuteret unge innovatører, modet til at kede sig, og indhold over form i en snak om ”Fremtidens kulturbrugere & producenter”. Med os havde Dansk Live to pragteksempler på næste generations indflydelsesrige kulturproducenter, billedkunstner Isaac og videoproducent Maria, og Tanja Hall, generationsforsker fra Fremtidsfabrik.

”Det vigtigste er, at folk stopper op og husker på, hvad der egentlig inspirerer dem. Ting må godt være nørdede og kedelige. Dyk ned i dem, i stedet for kun at tage del i swipe-kulturen, hvor alt skal gå så hurtigt," 

opsummerede Maria Lysdal, der både arbejder med kommercielle videoer i snack-størrelse, og langsomt indhold via hendes platform WHAT ERA. 

Tanja Hall gjorde det i starten af debatten klart, at vi i fremtiden kommer til at opleve en yderligere udviskning af skodderne mellem kulturproducenter og kulturforbrugere. Generation Z, folk der nu er mellem 14 og 24 år, er en maker-generation. De kræver muligheden for at have indflydelse på den kultur, de præsenteres for.

Isaac gav sit bud på medielandskabets fremtid: ”De nye medier oplever et boom, fordi de er nye, og vi eksperimenterer med hvad de kan. Men de gamle medier kommer til at leve videre: de er stadig en del af paletten af muligheder for, hvordan vi bedst kan fortælle vores historier. Indhold over form!”

 

… og alt det spændende imellem

 

Udover at stå bag de tre debatter med Stage of Art var Dansk Live selvfølgelig også aktive ”behind the scenes". 

 

Torsdag aften havde vi, med Dansk Erhverv og et hold af stærke aktører indenfor turisme, fokus på musikkens vigtige rolle i turisme-strategi.


Vi diskuterede destinations-udvikling via psytrance-festivaler, Københavns versus Aarhus’ unikke brands indenfor livemusik, og hvordan man egentlig udregner, hvor meget økonomi Danmark kan få ud af en Tour de France-start.  


 

Selvfølgelig samledes vi også i Stage of Art-sammenslutningen på Nordbornholms Røgeri. Udover at spise Bornholms bedste pommes fritter, snakkede vi med Dansk Kunstnerråd, der teasede de mange spændende debatter, de arrangerer under Kulturmødet Mors.

 

Professionelle aktivister for livearrangørernes vilkår

 

Dansk Lives udsendte sekretariatsmedlemmer er så småt på plads igen på kontoret på Gammel Kongevej i København. Med sig tilbage har de masser af inspiration til arbejdet for livemusikkens rammer.

”Jeg har medlemmernes tillid til at tale livemusikkens sag på blandt andet Folkemødet. Det er et privilegie, jeg er taknemmelig for hver dag. Turen til folkemødet har i høj grad været givtig for vores arbejde,”

 udtaler projektleder Lyra Lauge.

Vi glæder os allerede til at bygge broer på tværs af sektorer, starte samtaler om kunst og kultur, og få lavet benarbejde for Dansk Lives medlemmer næste år på Folkemødet.