Falske begivenheder på sociale medier narrer billetkøbere

Nyheder – 04 november 2020

Koncert- og festivalgængere bliver snydt af billethajer, som udgiver sig for at være danske arrangører. Festivalerne og spillestederne oplever, at de ikke alene kan håndtere truslen, når Facebook ikke yder en tilstrækkelig indsats.

"Facebook bør forpligte sig til at skærpe forbrugernes digitale sikkerhed." - Esben Marcher, Sekretariatschef i Dansk Live

Politiken kunne søndag aften fortælle om, hvordan arrangører og musikere hver dag må afvise invitationer fra falske profiler, der har oprettet begivenheder og sider på Facebook for at lokke billetkøbere til at købe falske billetter. Tilbage i juni i år var det et større problem for flere festivaler, og i dag er problemet så omfangsrigt, at spillesteder i hele landet oplever samme tendens. Det kommer dog ikke som en overraskelse for Dansk Live, at problemet har været stødt stigende i løbet af coronakrisen.


“Danmark har et af de mest digitaliserede samfund, og sociale medier er en kæmpestor del af vores hverdag. Derfor opererer billethajer fra hele verden nu på Facebook og udgør en stor trussel for en allerede presset dansk koncertindustri. Facebook bør forpligte sig til at skærpe forbrugernes digitale sikkerhed”, siger Esben Marcher.

“Det er organiseret kriminalitet på et internationalt niveau." - Esben Marcher, Sekretariatschef i Dansk Live

Arrangører bruger i øjeblikket mange ressourcer på at anmelde begivenheder og sider til Facebook for krænkelser på deres varemærkerettigheder. Her bebyrdes de med lange behandlingstider og mangel på svar, og denne utilstrækkelige indsats fra verdens største sociale medie øger markant risikoen for, at forbrugerne bliver snydt, og tilliden til koncertindustrien falder.


Sammen med Kulturministeriet, Forbrugerrådet og 13 af landets billetudbydere, spillesteder og interesseorganisationer har Dansk Live tidligere samarbejdet om kampagnen “Billetblind”. Formålet med kampagnen var at guide forbrugerne til mere sikre billetkøb og til nemmere at kunne styre udenom det omfattende snyd ved salg af koncert- og festivalbilletter. For Dansk Live er det vigtigt at understrege behovet for, at politikerne træder mere i karakter og hjælper til med at sikre, at Facebook også forpligter sig til at øge sikkerheden på deres platform, så ansvaret ikke alene ligger på forbrugeren:

“Det er organiseret kriminalitet på et internationalt niveau. Vi har tidligere lavet informationsarbejde rettet mod forbrugeren. Det er dog tydeligt for os, at der fra myndighedernes side skal skrides ind overfor Facebook på dette område”, siger Esben Marcher.