Bliv klogere på din medietilstedeværelse

Nyheder – 06 september 2022

Stefan Bøgh-Andersen, direktør og stifter, Overskrift.dk

Stefan Bøgh-Andersen, direktør og stifter af Overskrift.dk lægger vejen forbi Dansk Lives Efterårsseminar, når det finder sted på BASTIONEN i Nyborg den 28. og 29. oktober. Her vil han fortælle om fordelene ved at have et godt medieovervågningsværktøj. Vi har talt med Stefan om, hvad der er i vente for deltagerne.

Medieovervågning er en central del i det meste kommunikations- og pressearbejde. Det kan have stor betydning at have klart overblik over, hvad der skrives om en bestemt festival eller spillested. Hvad end der er tale om nyt om musiknavne, man har booket eller overvejer at booke, hvad publikum siger om deres oplevelse som gæst eller relevante kulturpolitiske nyheder, er man foran på point, når man ved hvad der skrives i medierne. Til at fortælle om fordelene ved medieovervågning, og hvordan det virker i praksis, kommer Stefan Bøgh-Andersen, der er direktør og stifter af Overskrift.dk, forbi Dansk Lives Efterårsseminar, når det finder sted på BASTIONEN i Nyborg den 28. og 29. oktober. Vi har talt med Stefan om, hvad der er i vente for deltagerne:

Vil du starte med at fortælle lidt om dig selv?

Jeg er uddannet civilingeniør fra DTU og har arbejdet med internettet siden internet-browseren dukkede op midt i 90'erne, som udvikler, konsulent og projektleder. Jeg startede Overskrift.dk for ca. 15 år siden og har siden hjulpet hundredevis af kunder med at have fingeren på pulsen og fokusere på relevante omtaler. I fritiden holder jeg formen ved lige bl.a. med golf.

Hvad er Overskrift.dk?

Overskrift er en dansk digital monitoreringstjeneste, hvor man som bruger kan følge med i alle omtaler på online og sociale medier og få "det digitale overblik".

Der monitoreres digitale medier som online nyhedskilder, nyheder fra organisationer, virksomheder, kultursites, det offentlige etc. samt sociale medier som Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, blogs og diskussionsfora. Kunderne fortæller heldigvis, at det er den bedst dækkende tjeneste, når det kommer til Danmark og dansk indhold.

Hvorfor giver det mening for festival- og koncertarrangører at følge med i, hvad der sker i pressen og på sociale medier?

Før et event kan man bl.a. se om ens egen markedsføring - både den betalte og den organiske - er nået ud og omtalt af brugere og medier på forkant. Undervejs under en event kan man få vigtige indsigter i, hvad brugerne mener og synes ("der er for lang kø til toiletterne", "god stemning", "dårlig lyd nede bagerst"), som man evt. så kan nå at udbedre eller i hvert fald forholde sig til. Efter et event kan må få overblik over anmeldelser, kritik og ros fra professionelle såvel som almindelige brugere .

I beskriver blandt andet Overskrift som et værktøj til at forstå sine kunder. Vil du gå lidt dybere ned i, hvad det handler om?

Man kan f.eks. fange omtaler tidligt, og dermed selv at gå i dialog med dem, som skriver evt. dårlige omtaler, før omtalerne udvikler sig til større sager, der ligefrem kan blive til shitstorms og blive taget op og spredt videre af medier. Gode omtaler kan man derimod forstærke og anvende til at dele videre på sine egne online platforme overfor sine følgere og internt i organisationen, samt i PR og marketing øjemed.

Man kan også følge med i hvad der sker mere generelt indenfor ens fagområde, hos konkurrenter og kollegaer i branchen eller på politiske og faglige emner, som påvirker ens organisation, hvor man har behov for at være på forkant.

Hvad er den mest typiske respons I får, når I spørger jeres forskellige kunder, hvad de får ud af værktøjet? Du må også meget gerne bruge et eksempel?

Mange brugere synes det giver "ro i maven" at vide hvilke online samtaler der er derude på alle de mange forskellige platforme, så man er sikker på man ikke overser vigtige omtaler. Når der er en relevant debat på online og sociale medier, kan organisationen selv deltage i debatten, forklare sine synspunkter, opklare evt. misforståelser, besvare dårlige omtaler og dele gode omtaler videre blandt sine følgere.

For interesseorganisationer er det f.eks. vigtigt at kunne foretage online lobbyisme og vide når fagpersoner eller politikere udtaler sig om sit eget område og dagsordener, så man kan gå i dialog med egne holdninger, påvirke, forklare, dele indhold videre online og internt i egen organisation.

Stefan Bøgh-Andersen besøger Dansk Lives Efterårsseminar fredag den 28. oktober. Læs mere om Overskrift her.

Læs mere og tilmeld dig Dansk Lives Efterårsseminar 2022 her.

Dansk Lives Efterårsseminar er for medlemmer af Dansk Live.

Dansk Lives Efterårsseminar præsenteres i samarbejde med Koda og Ticketmaster.