BASTIONEN: Et alsidigt hus til alle tider

Nyheder – 08 september 2022

Dansk Lives Efterårsseminar løber af stablen den 28. og 29. oktober, og denne gang samles medlemmerne på BASTIONEN i Nyborg. Vi har talt med Tue Frøsig Fabricius, der er kulturhusleder på BASTIONEN om huset, dets historie og hvilken betydning huset har for Nyborg.

Kulturhuset BASTIONEN i Nyborg danner rammerne, når medlemmer af Dansk Live mødes til Dansk Lives Efterårsseminar den 28. og 29. oktober. BASTIONEN har gennem historien siden bygningen blev opført tilbage i 1897, været centrum for aktiviteter for borgerne og historiske begivenheder. Et alsidigt og dynamisk hus, der helt frem til i dag fortsat er et holdepunkt for borgerne i dagligdagen, og når man mærker historiens vingesus. Vi har talt med kulturhusleder, Tue Frøsig Fabricius, om hvad det er, der gør BASTIONEN til et så agilt hus, der samtidig har dybe rødder i historien.

Kulturhuset BASTIONEN blev indviet i 2017. Hvordan vil du beskrive BASTIONENS udvikling som kulturhus fra indvielsen til i dag?

Bastionen var ikke bare et nyt hus i byen – det var nyt for byen overhovedet at have et kulturhus – og det er stadig nyt, at der bliver arbejdet professionelt og strategisk med kultur. I starten havde jeg fornemmelsen af, at politikerne var nervøse for skæld ud over at bruge for mange penge på huset, men allerede fra første sæson kom der rigtig mange publikummer, og nu er besøgstallet firdoblet, så den frygt er blevet gjort helt til skamme. Det har givet erfaring og mod til at kaste os ud i den sidste fase af husets færdiggørelse – der er nemlig to ubrugte etager (som oprindeligt var hotelværelser), som vi fondssøger på netop nu – for at kunne etablere et helt nyt borgerværksted, med makerspace, fotostudie, udstillingslokaler, kulturskole mm.

Bationen

Bastionen

Bygningen, som BASTIONEN har hjem i, er bygget i 1897 og rummer en lang historie med masser af aktiviteter for borgerne, ombygning af flere omgange, huset har været brugt som hovedsæde af besættelsesmagten under 2. verdenskrig og blev under endda brugt som kviktestcenter under corona. Hvad repræsenterer bygningen og dens historie for dig som leder af BASTIONEN, men også som borger i Nyborg?

Bastionen er en bygning hvor man altid har haft et bredt sigte, lige fra starten kunne håndværksmestrene både blive barberet og få fyldt maven. Helt så bredt er det ikke længere – og heller ikke kun for borgerskabet. I generationer er byens borgere kommet til fester og danseundervisning, gravøl og generalforsamlinger – nu er det skiftet ud med koncerter, undervisning, borgermøder, teaterforestillinger og events. Det er i øvrigt også her, at halvdelen af byens borgere afgiver deres stemme ved valgene, hvilket altid er ret festlige dage. Og det er helt særligt at holde til i en bygning, der har så stor appel til borgerne gennem generationers tilknytning. For mig personligt er det en stor glæde at have vækket bygningen til live igen, skabt aktivitet, så det giver mening at vedligeholde den til de næste generationer af nyborgensere.

I har en lang historie med aktiviteter for alle borgere i og omkring Nyborg, og senest har I blandt andet også været involveret i Tour de France og en festival for børn. Hvad er det som BASTIONEN både nu og historisk set kan som kulturhus?

Nyborg er en historisk by, så i de events vi er involveret i, da prøver vi at grave ned i den historiske DNA, og så give den en nutidig vinkel. Kalmarunionen blev udtænkt på Nyborg Slot, så vi har selvfølgelig lavet en nordisk festival sammen med museet på slottet med udgangspunkt i, at nordiske musikere mødes og spiller hinandens sange eller sættes op i dobbeltkoncerter. Som en slags ny kalmarunion.

Vi er ikke en stor nok by til at kunne fylde huset med koncerter, så vi må brede os ud over en masse andre aktiviteter også – det kræver at vi ansatte ikke er blege for at kaste os ud i noget, der ligger lidt uden for vores vante arbejdsopgaver. Det har resulteret i opfindelser som historiske voldgravssejladser, et stort maskotprojekt med sange og formidling af byens historie for de allermindste børn, fællessangsarrangementer, skoleteaterordning for alle kommunens børn og meget andet.

I er jo blandt andet kendte for jeres unikke rammer med buer, søjler, mosaikker og udskæringer og jeres mange sale - både store og små med paneler og højt til loftet. Hvilken betydning har det, når I afvikler arrangementer?

Publikum bliver stemt af de bygninger de oplever i. Hos os har vi prøvet at finde et mix, så det ikke ligner en billig efterligning af det kongelige teater, men et tilgængeligt hus for alle aldre som emmer af fortællinger.

Vi er ret heldige omkring salens opbygning – man har brugt en masse træ, som giver en særlig god akustik. Scenen var til gengæld håbløs, så her er der lagt meget arbejde, målinger og lydbatts i at opnå en god lyd.

Jeres hus rummer mange finurlige detaljer med alt fra et drejende podie på jeres store scene til en balkon med gamle originale russiske sæder eksporteret fra Rusland, som I har fået i gave. Hvad er den bedste bonusinfo om bygningen, som du kan dele?

Ha ha – hvor har du fundet det med russiske sæder? De er købt af et teater i Belfast, der gik konkurs.

Huset ligger på fredet grund, og derfor var der tilknyttet arkæolog, da vi lavede den første store ombygning. Da vi gravede ud til elevatoren, gik der kun 2 timer, før der måtte ringes efter hende – man var stødt på knogler. Det viste sig bare at være et hestehoved, så man kunne godt fortsætte, og hovedet endte i en plastiksæk under mit skrivebord. En måned senere bliver jeg fortalt at man i gamle tider gravede en hel hest ned under bygninger for at bringe held over bygningen – nu var gode råd dyre! Man var lige ved at støbe gulv under scenen – så der blev hurtigt gjort plads, og hestehovedet hviler nu igen under bygningen – om end lidt langt fra resten af kroppen.

Tidligere var der hotel på 2. sal – mens der på 3. sal var karlekamre til lærlinge, der ikke var plads til hos håndværksmestre i byen.

Flere dele af udluftningssystemet er så stort at man kan gå og klatre rundt inde i det, varmekilderne er skiftet ud – men det er stadig de originale luftkanaler.

Hvad har den største oplevelse været for dig i din tid som leder af BASTIONEN?

Nogle gange er de mindste oplevelser de største, og selvom vores sal er stor, kan den tilpasses med tæpper og træk til også at være intim – her har Ragga Grøndahl og Eivør givet kæmpe musikalske oplevelser, men da DRs big band satte deres messing an første gang i 2018, da løftede akustikken, æstetikken og musikken sig, alt det hårde slid med at skabe en ny kulturinstitution gav ligesom mening.

Vi her hos Dansk Live er glade for, at vi må være hos jer ifm. Efterårsseminaret. Hvad glæder du dig mest til ved Dansk Lives Efterårsseminar?

Jeg synes altid det er festligt at have besøg af gode passionerede kolleger – så sparingen og ideudvekslingerne med de ligeså ”kulturfacilitetsnørdede” som jeg selv, det er det der fylder mest.

Dansk Lives Efterårsseminar finder sted den 28. og 29. oktober. Læs mere og tilmeld dig Dansk Lives Efterårsseminar 2022 her.

Dansk Lives Efterårsseminar er for medlemmer af Dansk Live.

Dansk Lives Efterårsseminar præsenteres i samarbejde med Koda og Ticketmaster.

Bastionen