Afslutningskonference for projektet Lydkultur

lydkultur

Den 6. december afholdte udviklings- og netværksprojektet Lydkultur en afslutningskonference. Projektet, der gennem 2012 har fokuseret på at udfordre koncertformatet for at finde nye veje for livemusikken på spillestederne, blev afsluttet med en præsentation af de 8 forskellige idéudviklingsworkshops, som i løbet af 2012 blev afprøvet på de 6 spillesteder (VEGA, Gimle, Templet, Global, Klaverfabrikken og Forbrændingen), der deltog i projektet.

 

De 8 idéudviklingsworkshops var følgende:

1. Videoproduktion – Koncertaften med VEGAs Udvalgte

Denne aften blev der produceret en koncertvideo med alle koncerter til arrangementet VEGAs udvalgte. Af alle bands, var det kun Rangleklods, som havde gjort sig tanker omkring, hvad de ville bruge koncertvideoen til. Bandet valgte at bruge videoen, som musikvideo, hvilket har resulteret i 10.ooo views på Youtube (se videon her).

2. Særarrangementer – Koncert med ”WhoMadeWho – Spejlvendt i VEGA”

Denne event søgte at udfordre deltagerne i netværket i at arbejde med at udvikle en koncertoplevelse, som tog udgangspunkt i 10 karakteristiska, der er afgørende for den gode oplevelse (interaktiv, intim, nærhed, autencitet, unik, involverende, levende, lærende, interessant samt relevant). Resultatetet blev en ‘spejlvendt koncert’, hvor publikum var på scenen med bandet og hvor bandet havde ryggen til salen.

3. Add-ons – Koncert med Lukas Graham på Forbrændingen

Add-ons skal forstås som en slags tillægsprodukter til en koncert, produkter, der kan forbedre oplevelsen og skabe merværdi. Denne event bød på en gratis s-togstur fra Københavns Hovedbanegård til Albertslund station. På Hovedbanegården var der fest med goodiebags og i Albertslund var der dj i stationstunnelen og krammehold i entrekøen. Derudover var der undervejs videohilsner fra aftens hovednavn, Lukas Graham.

4. Add-ons – Koncert med Filastine på Global

På Global blev der undersøgt, hvordan åbenhed kan bruges til at skabe øget synlighed og til at skabe en endnu federe oplevelse. Publikum blev inviteret til at spise sammen med band og spillestedets frivillige.

5. Digitalt interaktionsdesign – Støj Festival på Klaverfabrikken

I forbindelse med Klaverfabrikkens elektroniske festival ‘Støj Festival’, begav Lydkultur sig ud i at afprøve brugen af digitalt interaktivt design. Det blev et samarbejde med kunstgruppen Spectogram, som lavede en rækker interaktive installationer.

6. Frivillighed – Koncert med Klumben & Raske Penge på Gimle

På Gimle blev der undersøgt, hvad der får frivillige i alle aldre til at bruge deres fredag aften kvit og frit på at arbejde på et spillested, og hvad et spillested kan gøre for at tiltrække, fastholde og bruge deres frivillige medarbejdere bedst muligt. Fokus for workshoppen tog udgangspunkt i følgende tre områder; alternativ markedsføring, involvering af frivillige/ejerskab samt hvordan man får fat i lokalområdets unge publikum ved hjælp af frivillige. Erfaringerne fra workshoppen var gode og Gimle har efterfølgende oprettet et Gimle street team, der skal tænke ud af boksen med hensyn til alternativ markedsføring.
Se video om frivillighed på Gimle her.

7. Digitalisering og add-ons – Koncert med Rangleklods i Templet

Workshoppen på Templet havde overordnet to fokusområder; branding gennem digitalisering og maksimal udnyttelse af de fysiske rammer. Workshoppen afprøvede et “social media billboard”, hvor Gignal blev brugt til at indsamle opdateringer fra koncertgæsterne vha. gæsternes billeder, videoer og statusopdaterninger, som bliver vist på en skærm. Der blev opsat videoskærme på 1. sal og i kælderen med livevideo fra koncerten. Derudover blev der også opsat en lysfølsom lysinstallation i trappeopgangen. Erfaringerne var gode og videoskærmene i baren genererede en mindre forøgelse i baromsætningen.

8. Finale event: Afprøvning af nogle af de bedste idéer gennem projektets forløb – 2 koncerter med Turboweekend i Store VEGA.

Finale eventen søgte at afprøve de bedste ideer gennem projektets forløb. Fokus blev blandt andet rettet mod at skabe en attraktiv ankomst for publikum samt en god efterfest. Derudover var der interaktive lyd- og lysinstallationer, fotovæg og fotograf, hyggezone samt en VEGA-vært, som tog godt imod publikum.

 

Projektet har affødt mange gode erfaringer og har været så god en oplevelse, at alle de involverede spillesteder, fortsætter netværket i 2013. Samtidig opfordrer de andre spillesteder til enten, at indgå i det eksisterende netværk, eller få hjælp til at starte sit eget innovations- og erfaringsnetværk. I marts vil der blive afholdt en åben workshop, hvor fokus netop vil ligge på hvordan man kan indgå i innovations- og erfaringsnetværk.

 

Links:
Læs hele rapporten her
Lydkultur.dk
Lydkultur på Vimeo

 


Comment on this post

Nyhedsbrev



Tidligere Nyheder